INZERCE

Nová testovací lokomotiva Siemens Vectron Správy železnic. Bude ji využívat pro diagnostiku železniční sítě, včetně zabezpečení ETCS. Foto: Správa železnic

GSM-R už vychází z módy. Správa železnic chce v úseku Brno – Bratislava otestovat novou technologii

Správa železnic udělala další krok na cestě ke špičkovým technologiím na železniční infrastruktuře. Dnes vypsala výběrové řízení na studii implementace technologie 5G/FRMCS v úseku mezi Brnem a Bratislavou. Cílem je najít řešení pro zlepšení kvality hlasových a datových služeb pro cestující na železničních koridorech.

Jak dále Správa železnic uvedla v tiskové zprávě, dalším přínosem bude komunikace na úrovni 5G sítě mezi manažerem infrastruktury a dopravci. Součástí dokumentu bude i ekonomické hodnocení celého projektu.

Výstavba infrastruktury pro 5G je pro železnici důležitá s ohledem na plánované rádiové systémy pro řízení dopravy. Současná síť GSM-R bude v budoucnu nahrazena standardem FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), který je postaven na technologii 5G.

Zmíněná studie bude zpracována ve spolupráci se společností Železnice Slovenskej republiky, a to v rámci spolupráce potvrzené smlouvou z července loňského roku. Grantovou dohodu projektu s názvem Studie implementace 5G/FRMCS na železničním koridoru Brno (CZ) – Bratislava (SK) uzavřela Správa železnic loni v prosinci s agenturou HaDEA.

Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy CEF Digital. Způsobilé výdaje činí 600 tisíc eur (14 milionů korun), z toho polovinu tvoří dotace. Zpracování studie proběhne do listopadu letošního roku.

(red)