INZERCE

Společnost školící strojvůdce má problémy. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Drážní úřad začal správní řízení se společností Retrolok, ve hře je ztráta licence pro školení strojvedoucích

Jak se konstatuje v závěrečné zprávě Drážní inspekce, která vyšetřovala nehodu nákladních vlaků v Prosenicích, došlo k závažným chybám při výcviku strojvedoucího. Drážní úřad tak zahájil se společností Retrolok správní řízení, které může skončit opětovným odebráním akreditace pro školení strojvedoucích.

Loni 13. ledna se u Prosenic srazily dva nákladní vlaky dopravců Rail Cargo Carrier – Czech Republic a ČD Cargo. Kvůli odstraňování dopravní nehody nejezdily vlaky téměř 24 hodin. Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce byly příčinou srážky vlaků chyby strojvedoucího RCC, kterého si dopravce najal u společnosti Strojvůdci CZ. Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce strojvedoucí nesprávně vyhodnotil informace, které mu byly poskytnuty před odjezdem, překročil nejvyšší povolenou rychlost, nezastavil před hlavním odjezdovým návěstidlem. Jak se dále ve zprávě uvádí, nebyl strojvůdce připraven na samostatný výkon práce osoby řídící drážní vozidlo v praxi.

Zpět ve stejné řece

Přitom se nejednalo o první prohřešek, v roce 2013 odejmul Drážní úřad společnosti Retrolok akreditaci pro výcvik strojvedoucích. Důvodem bylo nepředložení dokumentace k prováděným kurzům. Drážní úřad shledal, že společnost porušila hrubým způsobem povinnosti, když vydala osvědčení o absolvování kurzu, který neproběhl, respektive proběhl v nulovém rozsahu, tedy v rozporu s vytvořeným plánem. Akreditaci získal Retrolok zpět po dvou letech, když Drážní úřad posoudil předložené podklady a rozhodl se vyhovět žádosti. Její součástí jsou podklady, které dokládají, že společnost plní podmínky pro zajištění výcviku strojvedoucích.

Drážní úřad pak na základě posouzení podkladů rozhodne o udělení či neudělení akreditace. V případě nevyhovujících podkladů, vyzve žadatele k jejich doplnění, případně žádost zamítne, když shledá, že žadatel podmínky pro zajištění výcviku strojvedoucího nesplňuje. Jak vidno z případu Prosenice, Retrolok pokračoval ve svých praktikách nadále, na základě šetření Drážní inspekce totiž vyšlo najevo, že vykazoval výcvik strojvedoucího v době, kdy prokazatelně létal jako pilot Smartwings.

Mimo dosah Drážního úřadu

Drážní úřad eviduje pouze strojvedoucí, kteří žádají o obecnou licenci strojvedoucího, tedy ověření odborné způsobilosti. Retrolok poskytuje výcvik jak pro zisk všeobecné odborné způsobilosti k řízení nádražního vozidla (licence strojvedoucího), tak pro získání zvláštní odborné způsobilosti, kde je součástí výcviku také praktická výuka.

K teoretické zkoušce všeobecné odborné způsobilosti se na Drážní úřad dostavilo za poslední 4 roky 19 strojvůdců, kteří prošli školením u Retroloku. Výcvik pro získání zvláštní odborné způsobilosti si zařizují jednotliví dopravci, o těchto statistikách nemá Drážní úřad přehled. O profesi strojvůdce se může prostřednictvím pětitýdenního kurzu ucházet osoba starší, dvaceti let, s ukončeným středoškolských vzděláním v dopravním, stavebním, elektro, nebo strojním oboru.  

Petr Bošnakov