Omezení chyb lidského faktoru, zvýšení rychlosti nebo průjezd vlaků napříč kontinentem bez nutnosti výměny lokomotivy – to je jen krátký výčet benefitů, které přináší evropský zabezpečovač ETCS. Správa železnic s jeho instalací výrazně pokročila, aktuálně je ve výstavbě na 417 km českých tratí. V příštím roce plánuje na instalaci ETCS vynaložit zhruba 2,4 miliard korun.
Evropský zabezpečovač postupně nahrazuje často zastaralé národní systémy, v současnosti je instalován na 754 kilometrů tuzemských tratí. „Zavádění ETCS je jedním z hlavních úkolů, které Správa železnic má. Všechny vlaky na vybraných koridorech by od roku 2025 měly jezdit pod dohledem tohoto systému a my vynakládáme veškeré úsilí k tomu, abychom tento evropský závazek splnili,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V přípravě je instalace zabezpečovače na více než 3300 kilometrech tratí, a to včetně tratí vedlejších. V příštím roce Správa železnic jej bude aktivovat například v úsecích Přerov – Brodek u Přerova, Ejpovice – Plzeň nebo Dětmarovice – Mosty u Jablunkova.
Systém ETCS je rozdělen do několika úrovní podle toho, jaké technické prvky využívá a jaký stupeň zabezpečení na trati zajišťuje. Obecně však při správné funkci zabraňuje projetí návěsti Stůj, čímž zabraňuje možné srážce vlaků. Může také dohlížet na dodržování rychlosti na trati a dokáže zastavit vlak v případě, kdy strojvedoucí nedodrží bezpečné limity jízdy.
Evropský zabezpečovač je kromě zásadního bezpečnostního přínosu na jakékoliv trati do budoucna podmínkou také pro zvýšení rychlosti na českých železnicích nad současných 160 km/h, instalován bude také na celé síti připravovaných vysokorychlostních tratí.
Pro méně vytížené úseky připravuje Správa železnic také verzi ETCS Regional ve variantách ETCS L1 Limited Supervision a ETCS STOP.
Posledně jmenovaná varianta je v současné době instalována na úsecích Březnice – Blatná – Strakonice, Nepomuk – Blatná a Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice.
Jana Bartošová