Nová poštovní loď Aquabus 1050 na špandavském kanálu v Berlíně, kterou místní přezdívají poštovní kachna, je vybavena 12 solárními panely. Denně přepraví až stovky balíků. Německá poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL chce s pomocí tohoto plavidla dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality.

To, že skupina Deutsche Post DHL zkouší loď na solární pohon, je podle celoněmeckého šéfa poštovního a balíkového provozu Thomase Schneidera logickým krokem. Pošta už teď v Německu provozuje tisíce elektromobilů, elektrických kol a elektrických trojkolek.

,,Solární loď tuto nabídku doplňuje jako další regionální projekt. V Berlíně, který je protkán sítí vodních kanálů, se lodní doprava sama nabízí“, řekl Schneider.

V metropoli pod logem Deutsche Post či DHL jezdí asi 1000 elektrických aut a přes 1700 elektrických nákladních vozů.

Poštovní kachna

Aquabus 1050, jak se oficiálně tento typ plavidla nazývá, je na střeše vybaven 12 solárními panely, které podle německé pošty v případě slunečního svitu umožňují lodi neomezenou dobu plavby.

 Pro případy, kdy slunce nesvítí, je zhruba jedenáctimetrová loď odkázána na baterie. S nimi pak podle podmínek dokáže plout šest až osm hodin. O plavbu se stará motor o výkonu pět kilowattů, díky kterému loď dosahuje rychlosti 12 kilometrů za hodinu.

Mohlo by vás zajímat

Poštovní kachna, jak solárnímu plavidlu pošťáci říkají, každý den bez emisí převáží ze Špandavy na západě metropole do berlínského přístavu Westhafen stovky balíků. Tam zaměstnanci zásilky přeloží na nákladní elektrokola nebo do doručovatelských aut, která se pak vydají přímo k adresátům.

,,Teď začíná devítiměsíční zkušební fáze,“ říká šéf berlínského balíkového střediska Sven Goerke. Věří, že plavidlo se osvědčí a že německá pošta bude mít brzy celou flotilu bezemisních plavidel.

Ačkoli je solární loď v poštovních službách v Německu zatím jediná, bezemisní plavidla v zemi výjimečná nejsou. V Berlíně je možné se plavit třeba na solární výletní lodi.

Solární katamarán. Foto: Deutsche DHL

Kotví zde také tlačný remorkér Elektra, který kombinuje jako zdroj energie baterie a vodíkové palivové články.

V braniborském Strausbergu nedaleko hlavního města zase přes jezero Straussee dopravuje už od roku 1915 cestující elektrický přívoz.

(bar, čtk)