INZERCE

Budoucí podoba terminálu Dlouhá míle. Foto: Správa železnic

Železnice na letiště se rýsuje. Už je známá podoba terminálu

Budoucí terminál, který bude součástí novostavby železniční trati na letiště Václava Havla, už má svoji podobu. Terminál Dlouhá míle bude vystaven poblíž vzletové a přistávací dráhy. Dominantou bude jeho střecha, jejíž výška se mění podle funkcí jednotlivých částí objektu. Vítězný návrh vzešel z architektonického studia AFRY.

Správa železnic zveřejnila budoucí podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude stát Terminál bude stát v rozvojovém území poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště. „Vznikne nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi. Nové parkoviště P+R, které významně rozšíří infrastrukturní výbavu širšího území letiště a uleví komunikacím Prahy 6,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Dominantou je střecha

Moderní a plně bezbariérový terminál má unikátní zastřešení. Jeho výška se mění podle funkcí jednotlivých částí budovy, nejnižší je nad autobusovými nástupišti, dále po křivce stoupá směrem k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak.

„Umožňuje pohodlně přestoupit tzv. suchou nohou a zároveň cestující vede. Velkorysá střecha je totiž intuitivním navigačním systémem, jehož nejvyšší bod univerzálním jazykem sděluje, kde je vstup,“ doplnil Jiří Pavlíček.

Právě jednoduchost orientace a co nejkratší doba transferu mezi autobusem a vlakem byla základním vstupním parametrem při návrhu stanice. Tato vazba bude tvořit až 75 procent přestupů.

Foto: Správa železnic

Střecha je ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část obsahuje fotovoltaické panely, které pokryjí spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti.

 „Architektonický návrh plně využívá potenciálu terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího developmentu v okolí. Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ řekl Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín architekti, která je autorem architektonického řešení.

Příroda doplňuje okolí téměř všude, kde je to možné a účelné. Ozeleněny budou i některé vertikální plochy a střechy, aby umožnily zadržovat dešťovou vodu a tlumit tepelný ostrov.

Parkovací místa půjdou navyšovat

Komfortní parkoviště P+R  jsou naprojektována s mnohými ekologickými prvky, včetně stromů.

Architektonická studie počítá i s možným budoucím navyšováním kapacity parkovacích stání až na 2100 míst, a to postupným nahrazováním jednotlivých částí úrovňového parkoviště až sedmi čtyřpatrovými parkovacími domy.

Jana Bartošová