Budoucí terminál, který bude součástí novostavby železniční trati na letiště Václava Havla, už má svoji podobu. Terminál Dlouhá míle bude vystaven poblíž vzletové a přistávací dráhy. Dominantou bude jeho střecha, jejíž výška se mění podle funkcí jednotlivých částí objektu. Vítězný návrh vzešel z architektonického studia AFRY.
Správa železnic zveřejnila budoucí podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude stát Terminál bude stát v rozvojovém území poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště. „Vznikne nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi. Nové parkoviště P+R, které významně rozšíří infrastrukturní výbavu širšího území letiště a uleví komunikacím Prahy 6,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Dominantou je střecha
Moderní a plně bezbariérový terminál má unikátní zastřešení. Jeho výška se mění podle funkcí jednotlivých částí budovy, nejnižší je nad autobusovými nástupišti, dále po křivce stoupá směrem k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak.
„Umožňuje pohodlně přestoupit tzv. suchou nohou a zároveň cestující vede. Velkorysá střecha je totiž intuitivním navigačním systémem, jehož nejvyšší bod univerzálním jazykem sděluje, kde je vstup,“ doplnil Jiří Pavlíček.
Právě jednoduchost orientace a co nejkratší doba transferu mezi autobusem a vlakem byla základním vstupním parametrem při návrhu stanice. Tato vazba bude tvořit až 75 procent přestupů.
Střecha je ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část obsahuje fotovoltaické panely, které pokryjí spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti.
„Architektonický návrh plně využívá potenciálu terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího developmentu v okolí. Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ řekl Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín architekti, která je autorem architektonického řešení.
Příroda doplňuje okolí téměř všude, kde je to možné a účelné. Ozeleněny budou i některé vertikální plochy a střechy, aby umožnily zadržovat dešťovou vodu a tlumit tepelný ostrov.
Parkovací místa půjdou navyšovat
Komfortní parkoviště P+R jsou naprojektována s mnohými ekologickými prvky, včetně stromů.
Architektonická studie počítá i s možným budoucím navyšováním kapacity parkovacích stání až na 2100 míst, a to postupným nahrazováním jednotlivých částí úrovňového parkoviště až sedmi čtyřpatrovými parkovacími domy.
Jana Bartošová