INZERCE

Cena ojetých aut po koronavirové krizi stoupá. Foto: Unsplash

Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných mimo autobazary má nějakou vadu

Češi jsou často při nákupu ojetiny slepě důvěřiví a nezjišťují si skutečný technický stav nabízených vozů. Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných v České republice mimo autobazary má nějakou vadu. O té však ví pouze necelá třetina kupujících. Ostatním zájemcům zůstane případná závada na vozidle utajena. Vyplývá to ze statistik společnosti CarTrax, která na českém trhu provádí fyzické kontroly ojetých vozidel.

Podle neoficiálních statistik se v České republice každoročně prodá mimo autobazary až 300 tisíc ojetých vozidel. Velmi často to jsou vozy dovezené ze zahraničí ve stáří 10 let a více, a dále vozy, které se jejich majitelé pokoušeli neúspěšně prodat v nějakém autobazaru.

„Měsíčně zkontrolujeme přibližně stovku ojetých vozidel po celé České republice,“ říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax.

„Téměř 90 procent z nich má nějakou vadu, přičemž dvě třetiny potencionálních kupců nebyly na takové závady původním majitelem vůbec upozorněny,“ podotýká.

Podle Foltýna si tak ojetý vůz s nějakou skrytou vadou může tzv. „na ulici“ každoročně koupit až 200 tisíc zákazníků.

Mezi nejčastější závady, o kterých nebyl zájemce o vozidlo informován, patří:

  1. Vozidlo opraveno po dopravní nehodě (82 % případů)
  2. Nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic (67 % případů)
  3. Závada na brzdovém systému (49 % případů)
  4. Přetočené tachometry (dle systému carVertical) (26 % případů)
  5. Závada na elektronice (22 % případů)

Zákazníci si nejčastěji nechávají prověřit tyto vozy:

  1. Škoda Octavia 33 %
  2. Ford Focus 21 %
  3. Hyundai i30 17 %
  4. Škoda Fabia 15 %
  5. Hyundai Tucson 5 %

S ohledem na současnou situaci na sekundárním trhu s automobily se dá očekávat, že poptávka po fyzickém prověřování ojetin i nadále poroste.

„Nové vozy dramaticky zdražují, což se pochopitelně promítá i do cen na trhu s ojetinami,“ říká Foltýn.

„Na český trh se navíc ze zahraničí dostávají velmi staré vozy bez servisní historie, které se potom v inzerci velmi často tváří jako auta s malým počtem ujetých kilometrů a bez závad. Nákup takového vozu samozřejmě nemusí být špatným krokem. Důkladná datová a fyzická prověrka takového vozu, která zabere jenom pár desítek minut, by však měla být základním úkonem, který každý zájemce o ojetinu ještě před jejím nákupem udělá,“ dodává Foltýn.

(ede)