Dálnice D11 představuje nejdůležitější spojnici Prahy s východem Čech. Celkem 22,5 kilometrový úsek této komunikace se zítra nově otevře pro řidiče projíždějící přes Hradec Králové na Jaroměř. Na rozdíl od předchozích let, kdy se museli řidiči kvůli nevyjasněným majetkovým vztahům do Jaroměře dostávat přes velmi přes frekventovaný okraj Hradce Králové, od zítřka by měli plynule dojet po dálnici až do Jaroměře. Současně se otevírají dva navazující úseky: Hradec Králové-Smiřice a Smiřice-Jaroměř.
„Řidičům se nová silnice otevře v pátek 17. prosince v 11:30,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Původně přitom bylo v plánu stavbu dvou nových úseků otevřít až v příštím roce.
„Podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců,“ řekl před časem ředitel ŘSD Radek Mátl.
ČTK přinesla základní informace o této důležité české páteřní komunikaci.
– Dálnice D11 představuje nejdůležitější spojnici Prahy s východem Čech, podle projektu bude od Jaroměře pokračovat dále k hranicím s Polskem a výhledově tak nabídne druhé propojení české a polské dálniční sítě. Zároveň má D11 díky přímému napojení na trasu dálnice D35 v budoucnosti umožnit rychlé silniční spojení Prahy a Brna, které by bylo alternativou k přetížené D1.
– V současnosti měří dálnice 92 kilometrů a končí před Hradce Králové, což je mimo jiné důsledkem dlouholetých sporů mezi státem a statkářkou Ludmilou Havránkovou, které patřily pozemky v plánované trase D11. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
– Kauza kolem pozemků patřících Havránkové začala už v první polovině 90. let a táhla se téměř dvě desítky let. V marné snaze domoci se výměny za jinou půdu statkářka například prodala část parcel ekologickým aktivistům, stát později vážně uvažoval o vyvlastnění potřebných pozemků, které už dokonce v květnu 2010 schválila vláda. Nakonec se ale v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní půdu.
– Spor s Havránkovou ale nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice, jejíž první část začala sloužit motoristům už v říjnu 1984. Vedle nedostatku peněz, který vedl vládl v půli 90. let k rozhodnutí o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, které se dotklo i D11, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
– Budování D11 začalo už v roce 1978, tedy zhruba dva roky předtím, než bylo dokončeno přímé dálniční spojení Prahy s Brnem. První 19 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984, o rok později už dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí a na dlouho poslední úsek D11, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z lázeňského města Poděbrady.
– Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu. V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až těsně před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka na kilometru 86.
– Tři roky po dokončení se ale objevily na části úseku u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem. Dálnice tam totiž vede v místech někdejších rybníků. Ministerstvo dopravy se kvůli zvlněné dálnici dostalo do ostrého sporu s dodavatelem, firmou Skanska, nakonec se ale obě strany v létě 2011 dohodly na tom, že opravy uhradí na půl.
– Zatím posledním dokončeným úsekem bylo několikakilometrové standardní východní napojení Hradce Králové na D11, které se motoristům otevřelo v srpnu 2017 a na něž navazuje nyní otevíraných zhruba 23 kilometrů k Jaroměři. Kromě lepšího spojení k Náchodu a polským hranicím urychlí také cestu z Prahy do východních Krkonoš, od konce dálnice to bude zhruba 20 kilometrů do Trutnova a dalších 25 do Pece pod Sněžkou. Oproti dosavadnímu stavu se tato cesta urychlí skoro o půl hodiny.
– Stavba dvou nyní otevíraných úseků začala před necelými třemi lety, provázely ji ale spory se stavebními firmami, které v lednu 2019 u části z Hradce Králové do Smiřic podmínečně odstoupily od smlouvy. Stěžovaly si na to, že jim Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řádně nepředalo staveniště a chtěly také víc peněz. Poměrně rychle se ale podařilo dohodnout – suma se zvýšila o necelých šest procent, termín dostavby se naopak zkrátil o měsíc.
– Dál pak má dálnice D11 pokračovat směrem na Trutnov a ke státním hranicím, v Královci se má napojit na budovanou polskou silnici S3. Téměř dvacetikilometrový úsek mezi Jaroměří a Trutnovem by se měl začít stavět v roce 2024 a do provozu by měl být uveden v roce 2027, koncem letošního listopadu vydal Městský úřad ve Dvoře Králové nad Labem nepravomocné územní rozhodnutí. Závěrečný úsek k hranicím o délce přes 21 kilometrů pak má pravomocné územní rozhodnutí už od ledna 2020 a podle ŘSD by se mohl stavět v letech 2023 až 2026.
(čtk, nik)