INZERCE

První vodíkový autobus, který bude součástí městské hromadné dopravy ve Vídni. Foto: Wien Energie

Ve Vídni už jezdí vodíkový autobus. Česko je plánuje nasadit do roku 2024

Vídeň otevřela první městskou čerpací stanici na vodík a zároveň začala s testovacím provozem vodíkového autobusu. V dalších letech chce hlavní město Rakouska převést jednu celou linku městské hromadné dopravy na vodíkový pohon a začít surovinu samostatně vyrábět.

První vídeňská vodíková čerpací stanice otevřela koncem minulého týdne a jako první dopravní prostředek zde natankoval vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Ten by se měl stát součástí městské hromadné dopravy, proto ho nyní město testuje. Občané metropole se v něm mohou svézt v rámci veřejných jízd bezplatně.

První vodíková čerpaní stanice ve Vídni. Foto: Wien Energie

Podle dopravního podniku Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících jezdí bez emisí, v prostředcích s elektrickým pohonem, tramvajích a metru. Teď jsou na řadě autobusy. Do roku 2024 chce Vídeň pořídit celkem deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole.

„Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značnýpotenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozuelektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer

Vídeňská strategie: do roku 2030 centrem vodíkových technologií

Na stavbě první městské vodíkové stanice se podílel městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien i dodavatel energií Wien Energie.

Pumpa nabízí dva stupně tankování, na 350 a 700 barů, vedle autobusu zde proto mohou tankovat i řidiči nákladních vozů.

Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé stanice, a to ve čtvrti Simmering v jižní části města.

Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce produkovat vodík. Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje.

Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury.

Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska a mimo jiné proto zkoumá, pro jaké další účely lze vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat.

Dočká se i Česko?

Česká vláda vyhlásila v létě Vodíkovou strategii, ve které se počítá se zapojením bezemisního paliva nejen v dopravě, ale i průmyslu a následně v českých domácnostech.

Město Havířov vypsalo první tendr na vodíkový autobus, který by měl do roku 2024 pokrýt městskou hromadnou dopravu ve městě.

(ede)