INZERCE

Silniční nehoda. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Na českých silnicích letos zemřelo 400 lidí. Celosvětově je to přes 1 milion obětí ročně

V důsledku dopravních nehod umírá ročně na celém světě 1,2 milionů lidí, dalších 50 milionů je zraněno. Vyplývá to z údajů Světové zdravotnické organizace. V České republice zemřelo od začátku roku do konce října 400 lidí.

„Každé číslo představuje lidský život, ztrátu nejbližších lidí, mámy, táty, sourozence, dítěte. Málokdo vnímá, jak drastickým a dlouhodobým zásahem do života celé rodiny je úmrtí nebo těžké zranění způsobené dopravní nehodou“, říká vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V období od letošního ledna do konce října bylo v důsledku dopravních nehod v České republice usmrceno 400 lidí a 1372 těžce zraněno. Jedná se o historicky nejnižší hodnoty, významný je zejména pokles u těžce zraněných osob. K nižšímu číslu přispělo především omezení pohybu během pandemických opatření.

„Letošní světový den obětí dopravních nehod klade důraz na snižování rychlosti. Nižší rychlost má podle WHO potenciál zabránit mnoha úmrtím a vážným zraněním“, doplňuje Neřold.

Nikdy to nepřebolí

I Česká republika si každoročně oběti připomíná u památníku obětí dopravních nehod na 0. kilometru D1. Pietu pravidelně organizuje České sdružení obětí dopravních nehod.

„Ani po letech se člověk úplně nedokáže vyrovnat se ztrátou blízkého, obzvláště pokud odešel nenadále při dopravní nehodě. Čas rány trošku otupí, ale samozřejmě každý den, když vstávám, tak si na ni vzpomenu“, říká Stanislav Vondruška, který kdysi přišel při dopravní nehodě o devatenáctiletou dceru.

 V uplynulých 10 měsících bylo na českých silnicích usmrceno 79 motocyklistů, což je o 19 osob více než v loňském roce, a 39 cyklistů. Historicky nejméně bylo usmrceno chodců, celkově 61 osob.

Největší počet obětí dopravních nehod hlásí Středočeský kraj. Následují kraje Jihočeský a Jihomoravský.

Foto: BESIP

Především jako prevenci odstartovalo ministerstvo dopravy novou Akční dekádu pro bezpečnost silničního provozu 2021-2030. Jejím cílem je:

  •  upozornit na potřebu důsledně zavádět opatření, která snižují počet úmrtí a zranění, podporovat veškerá opatření, která mohou zabránit dalším úmrtím a zraněním na silnicích
  • zasazovat se o lepší podporu obětí dopravních nehod a jejich rodin;

Jak jsme na tom ve srovnání s EU

Podle statistiky Evropské komise se Česká republika nachází na 16. místě z porovnávaných států Evropy. Nejlépe si stojí vyspělé státy s výbornou infrastrukturou a komunikacemi. Hůře než ČR jsou na tom ve většině případů postkomunistické země s mnohem horší infrastrukturou, bez dálniční sítě a se zastaralým vozovým parkem.

Foto: Evropská komise

Kromě vysoké rychlosti se jako důvod dopravních nehod uvádí i překračování mentální kapacity řidiče, jehož mozek je schopen pojmout v jednom okamžiku pouze omezené množství informací. V této souvislosti odborníci zmiňují velké množství a nepřehledné umístění dopravních značek. Na vině je i nezkušenost některých řidičů či používání mobilu za volantem.

Jana Bartošová