Aktuální období s dramatickým nárůstem cen nafty posílá do očekávané ztráty 57 procent vnitrostátních dopravců, ale i 53 procent mezinárodních kamionových firem. Na zisk si ve třetím čtvrtletí sáhli mezinárodní dopravci, vnitrostátní jsou na tom hůř. Vyplývá to z analýzy Sdružení ČESMAD BOHEMIA. Vize není dobrá. Cena nafty posílá hodně firem do ztráty. Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Kamionoví dopravci v Česku zřejmě zdraží, ceny jejich služeb mohou podle současných odhadů vzrůst až o pětinu.
Současná turbulentní situace vyvolaná pandemií, zdražením energií a rozvrácením dodavatelsko-odběratelských řetězců postihuje prakticky všechny. Sdružení ČESMAD BOHEMIA se rozhodlo exaktně monitorovat situaci v oblasti silniční nákladní dopravy, takzvaným Barometrem nákladní dopravy.
Každé čtvrtletí proto provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu. Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jaké vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí, tedy v lednu, dubnu, červenci a říjnu, nyní je prezentujeme poprvé – za 3. čtvrtletí 2021.
Ve 3. čtvrtletí téměř dvě třetiny (62 procent) mezinárodních dopravců dosáhlo na zisk, horší to bylo v dopravě vnitrostátní, kde jen 56 procent firem dopadlo dobře.
Aktuální čtvrtletí s dramatickým nárůstem cen nafty už posílá do očekávané ztráty 57 procent vnitrostátních dopravců, ale i 53 procent mezinárodních kamionových firem. Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě jen 49 procent firem hodnotí zakázky na příštích 6 měsíců pozitivně, v mezinárodním provozu je stav lepší, 61 procent dopravců se nedostatku zakázek neobává.
Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících a zhoršila tak už výsledky za 3. čtvrtletí, ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117 procent od začátku roku, nyní je už o 31 procent dražší než k 1. lednu. A to ještě nárůst tlumí snížená spotřební daň o korunu.
Závažně vypadá situace v dopravě vnitrostátní, kde jen 43 procent firem očekává z dopravní činnosti zisk. To odráží skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysokou inflaci, tlak na mzdy ale i příběh s AdBlue, kde cena vzrostla o 300 procent. Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné, významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 procent. Jen tak budou moci v příštím roce dále poskytovat své služby.
„V komentářích k anketě dopravci nejvíce reflektují růst všech nákladových položek, zejména nafty, a klíčovým slovem je slovo cena, ta musí jasně vzrůst. Kritizují také pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii u nás. Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur – 60 až 90 dní,“ komentuje výsledky analýzy generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.
Jeho komentář potvrzují i slova jednoho z respondentů.
„Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký,“ uvedl respondent Barometru nákladní dopravy.
(ede)