Rafinerská skupina Orlen Unipetrol se chystá již letos otevřít na českém území šest vodíkových stanic. Nacházet se budou v Praze, Brně, Ostravě, Plzni i Litvínově. Kromě nich plánuje výstavbu dalších 22 plniček. I to zaznělo v tomto týdnu na konferenci Barvy vodíku, kterou pořádal Institut pro veřejnou diskusi (IVD).
Zatímco elektromobily se nabíjejí desítky minut, v případě vodíku to tak dlouho nepotrvá. Všechny plničky budou schopny doplnit nádrž vozu za čtyři až pět minut. „V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ´ozelenit´ tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly,“ uvedl na konferenci Jiří Hájek, generální ředitel firmy UniCRE ze skupiny Orlen Unipetrol.
Vodíkoví optimisté byli na konferenci IVD v převaze. Shodli se, že zelený vodík, vyrobený bezemisní elektrolýzou vody, má největší potenciál – na rozdíl od modrého a šedého vodíku získávaného ze zemního plynu či hnědého vodíku z uhlí. Do deseti let se má stát běžně užívaným zdrojem energie v dopravě, ale také v energetice a v hutním a chemickém průmyslu.
Hlavní ekonom společnosti ČEZ Pavel Řežábek je toho názoru, že budoucnost vodíkového hospodářství skýtá obrovskou příležitost. Velkou roli bude hrát to, jak se k němu postaví stát. „Dekarbonizace probíhá nejen v Evropě, ale i ve Velké Británii, USA, Kanadě a v řadě dalších zemí. Vodík může obsáhnout až čtvrtinu zeleného trhu. V této oblasti má ČEZ patnáct projektových záměrů,“ uvedl Pavel Řežábek.
Také Pražská plynárenská bere nástup vodíku vážně. „Jsme schopni se dostat v přidávání vodíku do zemního plynu na 40 procent v roce 2040. Chceme být lídrem v implementaci, abychom se dostali k samotné výrobě vodíku, nejen k jeho distribuci. Naše CNG stanice budeme konvertovat na vodík,“ zmínil předseda představenstva Pražské plynárenské Martin Pacovský a upřesnil, že nad hranicí deseti procent vodíku už budou zapotřebí nové spotřebiče. Ty se však zatím nevyrábí.
Vodík má šanci prosadit se hlavně v těžké nákladní dopravě, sporný je jeho úspěch u osobních aut, kde automobilky preferují pohon na elektřinu. Na trhu jsou dostupné zatím jen dva modely: Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Podle slov Martina Pelešky, country directora značek Toyota a Lexus, je vodík u osobních aut vedle elektřiny druhým palivem budoucnosti, které se rozhodně vyplatí rozvíjet.
Česko již má vodíkovou strategii, kterou ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo v červnu do připomínkového řízení. Hlavním tahounem spotřeby má být podle autorů strategie doprava. která by v roce 2050 mohla zkonzumovat 845 tisíc tun vodíku. Podílet se na tom mají hlavně nákladní automobily, které z toho spotřebují 696 tisíc tun. Co se týká osobních aut, v roce 2030 by jich mohlo na vodík jezdit 45 tisíc a v roce 2050 okolo 600 tisíc.
(red)