INZERCE

Rekonstrukce stávajícího hlavního nádraží v Brně. Foto: Brno new station development

Nové brněnské hlavní nádraží v „narýsují“ nizozemští architekti Benthem Crouwel

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Podle vítězů se brněnské nádraží stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky. Výsledky mezinárodní soutěže o návrh nádraží dnes představilo vedení města. Stavba dopravního uzlu má stát odhadem 45 až 48 miliard korun.

Výběr odborné poroty, ve které zasedli i architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo tento týden vedení města Brna i Správa železnic. „Pro Brno je to jeden z milníků jeho dalšího rozvoje. Je to první krok k tomu, aby se začala rozvíjet celá ta zanedbaná lokalita, aby tam vznikly nové budovy, byty, parky pro rekreaci,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Autoři vítězného návrhu budou podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele pro modernizaci dráhy Správy železnic dohlížet na zpracování projektové dokumentace nové budovy. „Budou zárukou toho, že po dokončení bude nové nádraží nejen chloubou jižní Moravy, ale také místem, které budou cestující využívat opravdu rádi,“ uvedl.

Správa železnic předpokládá, že pro stavbu by měly být využity peníze z budoucích dotačních titulů. Ohledně pozemků, z nichž je podle Nejezchleba většina Českých drah, bude správa jednat. Jsou tam ale i některé pozemky soukromých vlastníků, s nimi by v jednání mělo pomoci město.

Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí. „V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,“ řekl městský architekt Michal Sedláček, který v odborné porotě zasedal. Uvedl, že předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035.

Brněnský železniční uzel už dnes kapacitně ani technicky nevyhovuje a jeho modernizace je nutná. Bez ní by Brno podle vedení města ustrnulo na konci minulého století, kdy se spolu s vybudováním nákladního průtahu uskutečnila poslední velká změna. Na stavbu nového nádraží v přesunuté poloze bylo Brno už několikrát připraveno, opakovaně ale plány zastavila nepříznivá situace od velké hospodářské krize přes druhou světovou válku po okupaci v roce 1968.

Soutěž byla dvoukolová, soutěžilo 12 týmů, čtyři z nich postoupily do finále. Všechny návrhy si veřejnost bude moci prohlédnout na výstavě v Křížové chodbě brněnské Nové radnice. Vernisáž se za účasti vítězného týmu uskuteční 30. září. Představen bude i velký model nové čtvrti Trnitá, který při svém hodnocení využívala odborná porota.

Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Nyní je hlavní brněnské nádraží v centru města. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.

(čtk)