INZERCE

Záskoková klapka, která slouží jako náhradní uzávěr horního ohlaví pro případ výpadku horních vrat, má 34 metrů na délku, 8,4 metrů na výšku. Foto: Ostroj

Víc než dvě stě tun těžká klapka pro Gabčíkovo se vyrábí v Opavě

Záskoková klapka dlouhá 34 metrů pro rozsáhlou modernizaci Vodního díla Gabčíkovo představuje pro strojírenskou divizi opavského výrobce Ostroj rekordní zakázku. Samotnou modernizaci největších plavebních komor na Slovensku za 3,75 miliardy korun pak realizuje stavební společnost Metrostav. Práce by měly být dokončeny v příštím roce.

Obří záskokovou klapku, s přidruženými díly a další regulační uzávěry, určené pro levou plavební komoru vyrábí opavští strojaři pro společnost Metrostav. Společnosti Ostroj se podařilo zakázku získat po úspěšné realizaci předchozí dodávky regulačních uzávěrů pro pravou plavební komoru Vodního díla Gabčíkovo.

Osm částí klapky

Záskoková klapka, která slouží jako náhradní uzávěr horního ohlaví pro případ výpadku horních vrat, má 34 metrů na délku, 8,4 metrů na výšku a spolu s díly pro uložení a těsnění váží 225 tun. Klapka se vyrábí v osmi částech, které se pak přímo na místě stavby svaří do jednoho celku.

Vodní dílo Gabčíkovo patří k největším vodním stavbám na Slovensku. Foto: Pixabay

„Pro naši divizi Strojírna jde o historickou zakázku. Mimo rekordních rozměrů klapky je projekt specifický celkovou složitostí výroby a zvýšenými požadavky na kvalitu a kontrolu průběžných výrobních prací,“ uvádí generální ředitel společnosti Ostroj Aleš Martínek.

Unikátní stavba

Modernizaci Vodního díla Gabčíkovo za 3,75 miliardy korun provádí od roku 2019 česká společnost Metrostav. Stavba je unikátní nejen s ohledem na rozměry vlastní plavební komory, ale i jednotlivými konstrukcemi, stejně jako přístupy do prostor pro provádění prací.

„Například u regulačních uzávěrů prochází nový segment šachtou o rozměrech jen několik centimetrů větší,“ říká vedoucí projektu ze stavební společnosti Metrostav Radek Liška.

Vodní dílo Gabčíkovo provozuje slovenský státní podnik Vodohospodářská výstavba. Patří k největším vodním stavbám na Slovensku a funguje už od roku 1992.

Modernizace obou plavebních komor je nejrozsáhlejší rekonstrukcí v historii tohoto vodního díla. Přes 275 metrů dlouhou plavební komoru každoročně propluje na 15 tisíc lodí. Zdymadla patřící k největším v Evropě umožňují lodím překonat až 23 metrový výškový rozdíl. 

Tomáš Rovný