Přímé a nejrychlejší vlakové spojení mezi Bratislavou a Vídní přes Marchegg. Železnice Slovenské republiky podepsaly smlouvu na přípravu projektové dokumentace rekonstrukce železničního viaduktu na trati mezi Devínskou Novou Vsí a Marcheggem. Tento úsek trati bude zároveň elektrifikován. Hotovo má být do prosince roku 2023.
Rekonstrukce se týká trati a viaduktu v úseku Devínska Nová Ves št. hr a ŽST Devínská Nová Ves. Kromě lepšího zabezpečení a plynulosti dopravy jde v tomto úseku zejména o odstranění současných provozních omezení dopravy, které vyplývají z nevyhovujícího stavu části železničního mostu na 37,910 kilometru.
Rakušáci jdou do finále
Projekt se zaměřuje na komplexní rekonstrukci mostu, tedy jeho klenbové části, nosné konstrukce a sanaci spodní části stavby. Původní architektonický vzhled mostu, konkrétně jeho cihlové klenby, kamenné čelo a opory mostu, musí zůstat zachovány.
Stavba zároveň musí splňovat požadavky na realizaci elektrifikované trati a podle možností zohlednit i požadavky rakouského železničního dopravce ÖBB, které vyplývají z modernizace a zdvojkolejnění trati na rakouském území. Výhledově se počítá s rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu, na ocelové části mostu pak se 140 kilometry v hodině.
„Elektrifikace trati z Devínskej Novej Vsi na hranici s Rakouskem, včetně modernizace hraničního mostu, bude znamenat přímé a nerychlejší vlakové spojení pro tisíce obyvatel Slovenska, kteří cestují do Vídně a dále do světa. Je to součást koridoru z bratislavské Hlavní stanice, kam přijíždějí rychlíky z celého Slovenska,“ říká slovenský ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Dodává, že o tomto projektu se na Slovensku mluví již roky, nicméně nyní je čas konat, protože Rakušané dokončují modernizaci své části úseku trati z Vídně po slovenskou hranici.
Zdvojkolejnění zatím nebude
Předmětem aktuální veřejné zakázky je vypracování dokumentace stavebního záměru a dalších souvisejících činností, včetně případného majetkoprávního vypořádání. Zhotovitelem dokumentace je společnost Reming Consult a.s. Bratislava. Hodnota zákazky představuje 427 650 eur.
Termín zpracování projektové dokumentace je nastavený tak, aby mohla být realizace projektu komplexní rekonstrukce mostu ukončena v předpokládaném termínu, tedy do konce roku 2023.
Současně s opravou mostu dojde i na samotnou elektrifikaci trati. Zdvojkolejnění tratě Devínska Nová Ves – Marchegg však není předmětem ani jednoho z projektů. Slováci zatím plánují zpracování studie proveditelnosti.
Lucie Přinesdomová