INZERCE

Poziční dokument k elektronickému obchodu: Česko je téměř připraveno

Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo k připomínkám Poziční dokument ČR k elektronickému obchodu. Připomínkové řízení končí dnes.

Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo k připomínkovému řízení Poziční dokument ČR k elektronickému obchodu, čímž dodává další dílek do mozaiky s názvem „Akční plán pro rozvoj digitálního trhu“. Ten vláda schválila 26. srpna letošního roku. Jedná se v podstatě o určitou reakci na návrhy Evropské komise v oblasti e-commerce s určením prioritních oblastí pro ČR.

Poziční dokument hned vzápětí konstatuje, že pojem „elektronický obchod“ není českým právním řádem vymezen, což prý nevadí, protože podstatné jsou jeho dílčí aspekty, které se pak samostatně posuzují, respektive regulují. V kontextu přeshraniční nabídky se jedná zejména o problematiku ochrany spotřebitele, daňových a platebních systémů, doručování zboží nebo oblast duševního vlastnictví.

Prioritou ČR v kontextu problematiky elektronického obchodu je ochrana spotřebitele a zejména zvyšování důvěry spotřebitelů v elektronický obchod.

V oblasti ochrany spotřebitele MPO v zásadě konstatuje, že stávající česká právní úprava je na kompatibilní úrovni s tou evropskou. To se týká zejména informování spotřebitele, řešení spotřebitelských sporů či dozoru nad trhem.

Pokud jde o platební a daňové systémy, tam Česká republika podle MPO podporuje inovace na platebním trhu. Právní rámec by měl inovace umožňovat při zajištění standardů bezpečnosti placení. Česko také jednoznačně podporuje primární cíle opatření v legislativní oblasti DPH, souhlasí, že je potřebné zvažovat možnosti, které povedou ke zjednodušení pravidel a snížení administrativní zátěže podniků, jakož i odstranění určitých konkurenčních výhod pro podniky mimo EU. MPO dále podporuje elektronickou fakturaci, která je rovněž v souladu s českou legislativou.

Zřejmě nejvíc je co dohánět na poli přeshraniční nabídky produktů. Poziční dokument říká, že „z hlediska zákazníků musí být odstraněna neoprávněná diskriminace založená na národnosti nebo místu bydliště v okamžiku koupě. Aby mohli spotřebitelé plně využívat jednotného trhu on-line služeb, musí mít zákonný přístup k četným a rozmanitým výrobkům a službám, nabízeným v co nejrozsáhlejším zeměpisném území.“ V této souvislosti je zmíněna nutnost zajištění nabídky legálního digitálního obsahu a ochrany autorských práv a odstranění neodůvodněného geo-blockingu.

Poziční dokument dále konstatuje, že v budoucnu dojde k rozvoji přeshraničního obchodování, a tak prý bude nutné, aby vznikly také přeshraniční srovnávače a vyhledávače zboží. Stejně tak prý není třeba bránit rozvoji elektronického obchodování v rámci sociálních sítí.

V oblasti technických aspektů vyjadřuje poziční dokument vůli vlády podporovat rozvoj vysokorychlostního připojení k internetu a také informuje o přípravách implementace nařízení eIDAS, jehož cílem je zabezpečit elektronickou identifikaci a autentizaci.

-usi-