Akční plán pro rozvoj digitálního vnitřního trhu, který vláda schválila na svém středečním hlasování, by měl Česko připravit na časy digitální ekonomiky. 

„Digitální technologie zásadně a rapidním tempem mění ekonomiku i život společností na celém světě. Změny, které digitální revoluce přináší, se nevyhnutelně dotknou fungování společnosti i života všech jednotlivců. Pro podnikatele a spotřebitele tento vývoj znamená škálu nových příležitostí a s nimi rozvoj inovativních služeb, jež mají pozitivní dopad na kvalitu života nás všech. Pro vládu ČR tento vývoj znamená nutnost aktivního přístupu vedoucího k podpoře kreativní digitální ekonomiky,“ píše se v preambuli dokumentu, který by měl Česko v průběhu následujících pěti až deseti let připravit na přechod od výrobní ekonomiky k ekonomice digitální. Současně ale dokument dokazuje, že vláda nemá příliš jasno v tom, co digitální ekonomika obnáší a zdá se, že od ní očekává nesplnitelné. 

Česká internetová populace dnes čítá více než 6,8 milionu osob. Dopad internetové ekonomiky, tedy činností přímo spojených s internetem, odpovídá zhruba 3 % HDP. Digitální technologie nicméně mají průřezový charakter a ovlivňují celou řadu dalších odvětví. Pokud vezmeme v potaz komplexní pojetí, odhaduje se, že fenomén internetu se do HDP promítá téměř 10 %.

Seznamte se, to jsme my

Co se týče současného stavu digitální ekonomiky v ČR, při posledním hodnocení indexu DESI 2015 (Digitální ekonomika a společnost), který připravila Evropská komise, dosáhla ČR pouze na 17. místo z 28 členských států EU. Čeští občané vykazují podle studie dobrou úroveň digitálních dovedností (76 % z nich používá internet pravidelně, 57 % disponuje alespoň základními digitálními dovednostmi). Díky tomu mohou internet využívat k široké škále aktivit. Čeští uživatelé internetu si také poměrně oblíbili internetové bankovnictví (58%) a na internetu také nakupují (52 %). České malé a střední podniky jsou v EU na špičce v online prodeji, a pokud jde o obrat z tohoto prodeje, patří jim přední místa. Česká republika však dosahuje podprůměrných výsledků v zajišťování vyspělých digitálních veřejných služeb. Tato oblast zůstává pro ČR hlavní výzvou. Svědčí o tom pouhých 14 % uživatelů, kteří internet využívají k vyplňování a zasílání formulářů orgánům veřejné správy, což ČR řadí na 26. místo v Unii.

Ohledně úrovně připojení k internetu se ČR pohybuje v evropském průměru na 14. místě. Pokrytí pevným širokopásmovým připojením v ČR bylo téměř úplné už na konci roku 2013. K dispozici jej mělo 99 % domácností, evropský průměr je 97 %. Na venkově to bylo 91 % domácností. Celých 64 % českých domácností přitom mělo přístup k vysokorychlostním sítím schopným poskytnout rychlost alespoň 30 Mb/s.

V loňském roce ČR zaznamenala zvýšení zájmu o pevné širokopásmové připojení: připojeno bylo 76 % domácností oproti 66 % z předchozích let. Asi čtvrtina těchto připojení byla vysokorychlostních. Mobilní připojení 4G mělo podle údajů Komise loni k dispozici 12 % obyvatelstva. Data, která plynou z šetření Evropské komise, nicméně výzkumy jiných subjektů částečně zpochybňují.

Podnikání na bázi internetu nezná národní hranice, proto je naprosto klíčové vnímat stav digitální ekonomky v ČR v mezinárodním kontextu. Tento pohled nabízí Index digitálního rozvoje. Index se zaměřuje na období let 2008 až 2013 a bere v úvahu čtyři skupiny faktorů: nabídku, poptávku, inovace a instituce.

graf

Mohlo by vás zajímat

ČR podle tohoto indexu zaostává oproti průměru zejména v oblasti inovací a kvality institucí, naopak lepší než průměrný výsledek se potvrzuje v oblasti digitální infrastruktury.

Analýza výsledků jednotlivých zemí podle Akčního plánu jasně ukazuje na riziko prohlubující se stagnace v kontextu mezinárodní konkurence, která ČR reálně hrozí, pokud se digitální ekonomika nebude dále rozvíjet a ze strany státní správy tomuto tématu nebude přikládána patřičná pozornost.

Cílem akčního plánu je shrnout na jedno místo směřování vládní politiky a klíčová opatření, která jednotliví gestoři ve státní správě připravují. Plán nenahrazuje existující a schválené koncepční dokumenty, nýbrž je zastřešuje. Hned v úvodu zavádí přehled opatření, která propojuje jednotlivé gestory při plnění stanovených opatření.

Plán sympaticky nezastírá, že v řadě oblastí není dosud postup státní správy připraven, a proto bude nutné u některých témat nejprve zpracovat situační analýzu, která ukáže, jaký přístup bude nejvhodnější zvolit. Jedním z klíčových prvků českého pojetí digitální agendy, který ČR prosazuje také v EU, je totiž důraz na chytrou regulaci založenou na kvalitních datech a argumentech posuzujících nutnost regulatorních opatření. Jakákoliv státní intervence v tomto odvětví nesmí brzdit dynamický vývoj digitálních technologií.

Součástí Akčního plánu je nicméně i poslední kapitola o koordinaci a governance digitální agendy ve státní správě. Ta zavazuje všechny relevantní aktéry, především pak Sekci pro evropské záležitosti Úřadu vlády a Ministerstvo průmyslu a obchodu jako koordinátory přípravy plánu, k práci v rámci existujících i budoucích zastřešujících platforem na pracovní úrovni, jejichž cílem je připravit další aktivity.

PŘEHLED OKRUHŮ A GESCÍ

 

gesce

spolupráce ÚOSS

další subjekty

1. ROZVOJ INFRASTRUKTURY

 

 

 

Budování internetových sítí

MPO, MV

MŠMT, MPSV, MK, MMR, MV

soukromé subjekty

Zajištění kybernetické bezpečnosti

NBÚ

MŠMT, MPSV, MPO

soukromé subjekty

vysoké školy, NGO

2. ROZVOJ DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ V CELOŽIVOTNÍ PERSPEKTIVĚ

 

 

 

Počáteční vzdělávání

MŠMT

MPO, MPSV, MK, MMR/IROP

školy všech stupňů, NGO

Zvyšování digitální gramotnosti občanů

MPSV

MŠMT, MK, NBÚ, ÚOOÚ

ÚP, NGO, školy všech stupňů, soukromé subjekty

3. PŘÍSTUP KE ZBOŽÍ A SLUŽBÁM NA INTERNETU

 

 

 

Rozvoj e-commerce

MV, MPO

MK, MPSV, MF

hospodářští a sociální partneři

Ochrana dat online

MV

ÚOOÚ, NBÚ

soukromé subjekty

NGO, obce, kraje

Revize autorských práv

MK

MPO

NGO, soukromé subjekty

Snižování administrativní zátěže pro podniky

MPO

OPŘO

hospodářští a sociální partneři

Rozvoj elektronické veřejné správy

MV

MPO, MK, MŠMT, MPSV, MZd, MSp

obce, kraje

4. NOVÉ TRENDY

 

 

 

Ekonomika založená na datech + digitalizace průmyslu

MPO

ÚV

vysoké školy, NGO, hospodářští a sociální partneři

Přístup k datům veřejného sektoru

MV

MŠMT, MK, MPSV, MPO

obce, kraje, NGO, školy, soukromé subjekty a tvůrci autorských děl

5. SPRÁVA DIGITÁLNÍ AGENDY

ÚV-SEZ + MPO

MŠMT, MK, MV, MPSV

hospodářští a sociální partneři, NGO

Ondřej Fér

Akčnímu plánu rozvoje digitrhu se budeme věnovat v sérii článků.