Síť autocenter AAA AUTO, provozovaná skupinou AURES Holdings, letos za první tři čtvrtletí prodala 64.000 vozů a s celkovými letošními prodeji plánovanými na úrovni 84.000 aut by bez problémů měla překonat deset let starý rekord. Nejsilnější zemí v holdingu je Polsko, kde se prodeje zvýšily téměř o polovinu. Firma o tom informovala na tiskové konferenci. V České republice se prodalo 38.000 aut, očekává se 50.000.

Letošní srpen, kdy se v pobočkách AAA Auto prodalo 7.000 vozů, je prozatím rekordním měsícem v celé 27 leté historii společnosti, která nyní vystupuje pod značkou Aures Holding. Na tradiční výsledkové tiskové konferenci to sdělila generální ředitelka společnosti Karolína Topolová.

Firma podle ní hodlá v příštím roce otevřít 3-4 prodejní místa v Polsku ve městech nad 300.000 obyvatel. „Celkově tak plánujeme zhruba zdvojnásobit nabídku aut z aktuálních zhruba 1400 na 2500-3000 aut v nabídce během pouhého roku. Pro srovnání – průměrná pobočka v ČR mimo velká města má na skladě cca 200-250 aut – velikost poboček v Polsku je tedy zhruba dvojnásobně větší než je standard české i slovenské sítě. Naše strategie je postupně dominovat Slezskému regionu a v expanzi během 2-3 let postupovat směrem na sever ke Gdaňsku a Gdyni,“ uvedla Topolová.

Kromě Polska otevře po více než dvou letech AURES Holdings novou pobočku sítě AAA AUTO také v České republice a v Maďarsku. Koncem roku 2019 by tak měla síť AAA AUTO zahrnovat 50 autocenter, tedy nejvíce v historii. „To by nám mělo pomoci dostat se v prodejích příštího roku až ke hranici 100 000 vozů, pokud bude současný trend růstu trhu nových i ojetých aut nadále pokračovat. Letos prodáme asi 84.000 aut, takže při růstu na úrovni trhu, podpořeném navíc rychlou expanzí je to poměrně realistický cíl,“ věří Topolová.

Mohlo by vás zajímat

Skupina celkově za prvních 9 měsíců zvýšila prodeje na 64.000 ojetých vozů, což je o 12 % více než za stejné období loni. Nejsilněji rostoucí zemí je právě Polsko, kde se zatím meziročně prodeje zvýšily o 49%.

Odklon od nafty k benzínu a rozvoj prodeje alternativních pohonů

Podle provozního ředitele Petra Vaněčka je ve statistikách prodeje jasně vidět odklon zákazníků od dieselových motorů k benzínovým. „Například v Polsku je to těsně přes 70% ve prospěch benzínu, v Maďarsku přes 64 a v Česku těsně nad polovinou. Zajímavé to je porovnat s největším on-line serverem, kde se v Česku nabízí ojeté vozy – Sauto, kde je to číslo opačné. Kolem 60% ve prospěch dieselu,“ upozornil Vaněček. Tento trend bude podle něj ještě sílit i s ohledem na dění v Evropské unii, která hodlá zpřísňovat množství vypouštěných emisí u osobních automobilů. Vliv na odklon od dieselových motorů k benzínovým a případně i alternativním má samozřejmě i politika Evropské unie, která hodlá razantně snížit vypouštěné emise.

V úterý pozdě večer oznámilo rakouské předsednictví EU, že se ministři životního prostředí po 13 hodinách jednání dohodli. Znamená to, že osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně oxidu uhličitého než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Kompromisní cíl navrhlo Rakousko. Podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 procent.

 

Podle Vaněčka se i díky tlaku evropských politiků bude prodávat více aut s alternativním pohonem. „Navíc budou uvedeny modely CITIGO a Superb s hybridním pohonem a tím se trh s těmito auty během pár let rozhýbe. Dosud je celkem zakonzervovaný, jelikož je asi pět modelů, které si zájemci o elektromobil mohou vybrat,“ řekl Vaněček. Firma se na tento nový trend připravuje a proto v Dolních Chabrech otevře speciální pobočku zaměřenou jen na elektromobily a auta s jinými alternativními pohony. „Bude vybavena nabíječkami a další infrastrukturou, aby si zájemce o takový automobil mohl vyzkoušet kompletní obsluhu svého nového vozu“ dodal Vaněček. Upozornil také na to, že firma připravuje výkupce automobilů na to, jak kontrolovat stav akumulátorů u elektrických aut, jejichž kapacita je zásadním ukazatelem pro dojezd automobilu. „Je jasné, že výkup elektroaut bude trvat déle, jelikož se auto bude muset do plna nabít a potom změřit, jak na tom baterka ve skutečnosti je,“ řekl Vaněček. Připustil však, že akumulátory vozů, které se dosud do výkupu dostaly, jsou v daleko lepším stavu, než firma předpokládala.

Jiří Reichl