Rakousko v pátek otevřelo pro osobní dopravu novou rychlotrať mezi Klagenfurtem a Štýrským Hradcem. Cestu z více než dvou hodin zkrátí u nejrychlejších spojů na 41 minut. Pravidelný provoz na takzvané Koralmské dráze začne v neděli se změnou jízdních řádů. Agentura APA ji označila za železniční projekt století. Na trať vyjedou i vlaky Českých drah, které nabídnou nové přímé spojení do Villachu.

Součástí pátečních oslav jsou jízdy zvláštních vlaků. Účastní se jich mimo jiné spolkový prezident Alexander Van der Bellen či kancléř Christian Stocker.

Železničnímu projektu s rozpočtem asi 5,9 miliardy eur (asi 143 miliard Kč) je podle veřejnoprávní stanice ORF největším a nejdražším na jihu Rakouska. Předcházely mu desítky let plánování. V roce 2001 začala výstavba, na konci 90. letech se ale už pracovalo na modernizaci stávajících úseků u Štýrského Hradce.

Tunel pod Alpami

Jádro trati tvoří 33 kilometrů dlouhý Koralmský tunel pod alpským masivem. Začal se razit v roce 2010 a hrubá stavba dvoutubusového tunelu skončila v roce 2022.

Nová trať umožňuje jízdu rychlostí až 250 kilometrů v hodině, v běžném provozu se počítá s rychlostí 230 kilometrů v hodině. Spojení zkracuje nejen jízdu mezi metropolí Štýrska a Korutan, ale také mezi Klagenfurtem a rakouským hlavním městem Vídní, která nově trvá zhruba tři hodiny. V roce 2030 po zprovoznění Semmeringského úpatního tunelu pak jízdní doba klesne na asi dvě a půl hodiny. Mezi Štýrským Hradcem a Vídní pak cesta zabere jen hodinu a 50 minut.

Mohlo by vás zajímat

Vlakem dvakrát rychleji než autem

Rakouské dráhy ÖBB poznamenávají, že zkrácení jízdy mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem na 41 minut je v podstatě teleportací ve stylu sci-fi filmů. Cesta vlakem se mezi oběma městy stává dvakrát rychlejší než autem, uvádějí rakouská média.

Nové spojení budou využívat i vlaky Českých drah, které od neděle nabídnou přímé spojení z Prahy do rakouského Villachu, tedy téměř k hranicím Itálie a Slovinska. Cesta potrvá sedm hodin a 50 minut.