Evropané chtějí razantní změny ve vzdělávání. Požadují, aby se digitální dovednosti staly pro žáky prioritou rovnocennou čtení a matematice, vyplývá z rozsáhlého průzkumu Eurobarometru. Většina oslovených také schvaluje zákaz používání mobilních telefonů ve školách.

Více než 78 procent respondentů průzkumu Eurobarometru uvedlo, že výuka digitálních dovedností má mít stejnou váhu jako čtení, matematika nebo přírodní vědy. Učitelé mají být připraveni ukázat žákům rozdíl mezi skutečností a fikcí. Devět z deseti obyvatel Unie se domnívá, že by školy měly žáky učit také tomu, jak chránit své duševní zdraví.

Osmdesát procent Evropanů si myslí, že digitální gramotnost pomáhá čelit dezinformacím na internetu. Respondenti považují školu za první linii obrany proti nástrahám internetu. „Digitální dovednosti jsou nezbytné pro každodenní život. Pro zisk pracovních míst v budoucnu,“ poznamenala evropská komisařka pro sociální práva a dovednosti Roxana Mînzatuová.

Pro zákaz telefonů

Evropané také chtějí přísnější pravidla pro používání telefonů ve školách. 69 procent dotázaných podporuje jejich zákaz. Na druhou stranu 87 procent respondentů schvaluje používání digitálních nástrojů, které jsou vytvořeny přímo pro výuku.

evropská komisařka pro sociální práva a dovednosti Roxana Mînzatuová
Digitální dovednosti jsou nezbytné pro každodenní život, tvrdí evropská komisařka pro sociální práva a dovednosti Roxana Mînzatuová. Foto: Evropský parlament

Z výzkumu také vyplývá, že 89 procent lidí chápe, že učitelé budou potřebovat novou kvalifikaci. Musí absolvovat odpovídající školení, aby mohli žáky provázet digitálním bludištěm. „Průzkum ukazuje, že Evropané novou realitu chápou a volají po razantnějších opatřeních,“ uvedla Mînzatuová.

Počítání každého kliknutí

Průzkum, který Evropská komise zveřejnila 11. prosince, sbíral odpovědi online dotazováním mezi 7. a 14. květnem 2025. Celkem se jej zúčastnilo 25 781 Evropanů ze všech členských zemí sedmadvacítky. Pro Komisi je podkladem pro přípravu nových pravidel regulace digitálního sektoru.

Necelá polovina dotázaných se domnívá, že by měla bruselská exekutiva vypracovat pravidla pro ochranu osobních údajů a umělou inteligenci ve školách.

Mohlo by vás zajímat

Velké cíle pro rok 2030

Zjištění Eurobarometru vycházejí z neuspokojivé situace. Pouze 56 procent Evropanů ve věku 16 až 74 let ovládá základní digitální dovednosti. Cílem Komise je zvýšit tento podíl do roku 2030 na 80 procent. Unie počítá, že bude potřebovat 20 milionů specialistů v oblasti informačních a komunikačních technologií do konce dekády.

Jejich nedostatek pociťují už firmy. 55 procent z nich přiznalo potíže s obsazováním volných míst v oblasti technologií. Kvůli nedostatku programátorů, analytiků kybernetické bezpečnosti nebo datových expertů firmy odkládají nové projekty a inovace. To má dopady na konkurenceschopnost evropského průmyslu.

Také proto chce Komise příští rok představit takzvaný akční plán pro digitální vzdělávání. Má obsahovat etické normy pro používání nástrojů umělé inteligence a výukové plány týkající se dezinformací.