Po měsících nejistoty získalo dvanáct zbývajících stavebních objektů na dálnici D49 v úseku mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku souhlasné stanovisko podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, takzvanou EIA. Letos v létě na základě soudního rozsudku stavební řízení zastavil Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ).
Stavební úřad vyzval Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k předložení nového stanoviska posouzení vlivu na životní prostředí. Mezi zastavenými částmi projektu bylo i provizorní napojení na komunikaci II/490. Bez něj není možné úsek dálnice zprovoznit v celé délce.
Odvolání Dětí Země
Žádost o nové vydání EIA už v červenci předložilo ministerstvo dopravy. Úřad zrušil povolení, které vydal letos 8. února DESÚ, na základě odvolání Dětí Země.
Jde o dosud nedokončené části původní stavby, pro kterou vydalo ministerstvo životního prostředí závazné stanovisko k vlivům na životní prostředí s pětiletou platností 22. listopadu 2016. Termín již vypršel.
První část už funguje
Dálnice D49 je v úseku mezi Hulínem a Fryštákem v současnosti téměř dokončená a její první část mezi Hulínem a Holešovem byla uvedena do předčasného užívání v prosinci 2024. Zprovoznění zbývající části úseku je navázáno na dokončení zmíněných dvanácti stavebních objektů.

Vydané stanovisko EIA podle ministra životního prostředí v demisi Petra Hladíka (KDU-ČSL) představuje jak nezbytný krok pro zprovoznění dálnice D49 v úseku Hulín–Fryšták, tak potvrzuje, že stavba neohrozí zdraví obyvatel ani životní prostředí.
„Souhlasné stanovisko umožní, aby navazující řízení proběhlo s plnou účastí veřejnosti, včetně dotčených spolků. Ve vydaném stanovisku jsme uvedli pět podmínek pro minimalizaci vlivů záměru na životní prostředí, které musí Ředitelství silnic a dálnic splnit,“ pokračoval ministr.
Mohlo by vás zajímat
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl už dříve uvedl, že letos se celá stavba D49 určitě nezprovozní. „Je potřeba postavit jen provizorní napojení a doufám, že to se zvládne už v první polovině příštího roku,“ sdělil nyní.
Bez účasti spolků
Ekonomický deník už dříve informoval, že Děti Země v odvolání proti povolení 11 objektů upozornily, že úřady schválily nejméně 29 objektů na dálnici D49 bez zákonné účasti spolků, aniž by došlo k novému posouzení vlivů dálnice na životní prostředí.
Stanovené podmínky podle Hladíka minimalizují především vlivy záměru na veřejné zdraví, hlukovou situaci, povrchové a podzemní vody, ale i na další složky životního prostředí.
EIA není povolení výstavby
Resort životního prostředí k dokumentaci obdržel celkem 22 vyjádření. Všechny připomínky byly podle úřadu vypořádány a část z nich se propsala do podmínek vydaného závazného stanoviska EIA.
„Závazné stanovisko EIA není povolením výstavby, ale pouze odborným podkladem pro další přípravu záměru. O případné realizaci se tak rozhodne teprve v navazujících povolujících řízeních,“ poznamenal ministr Hladík s tím, že po vydání stanoviska EIA nic nebrání vedení navazujícího řízení v souladu s požadavky soudů.
Začalo se v roce 2008
Výstavba přibližně sedmnáctikilometrového úseku mezi Hulínem a Fryštákem začala v roce 2008. Následně soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy projekt na několik let zastavilo. Důvodem byly finance i námitky ekologů.
Úsek navazuje na část mezi Hulínem a Holešovem. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Dálnice D49 po dostavbě dalších částí propojí v budoucnu střední a východní Moravu se západním Slovenskem.
