Polská vláda oficiálně vybrala švédskou nabídku ponorek třídy A26 Blekinge od společnosti Saab pro svůj dlouho očekávaný program Orka. Investice do tří nových ponorek by měla dosáhnout 10 miliard polských zlotých. Polsko tím zahajuje proces náhrady své jediné stárnoucí sovětské ponorky, která má téměř 40 let.
Rozhodnutí získat tři ponorky ze Švédska představuje významný krok k náhradě jediné lodi třídy Kilo, ORP Orzeł, která pochází ještě ze Sovětského svazu. Polsko si vybralo Švédsko před konkurencí, kterou tvořily německá ThyssenKrupp Marine Systems, italská Fincantieri, francouzská Naval Group, španělská Navantia a jihokorejská Hanwha Ocean.
Kritická situace a speciální prostředí Baltu
Polské námořnictvo se nachází v kritické situaci – po vyřazení starších norských ponorek třídy Kobben (mezi lety 2017 a 2021) mu zůstává v provozu jen sovětská ORP Orzeł, kterou spustili na vodu už v roce 1986. Tento stav podtrhuje naléhavost polského rozhodnutí. Polsko susedí s ruskou enklávou Kaliningrad, která hostí významnou námořní základnu. Tato oblast dělá z Baltského moře vysoce prioritní oblast pro protiponorkovou válku. Baltské moře je pro ponorky ideální, i když je poměrně mělké. Jeho proměnlivé hydrologické podmínky – vrstvy vody různé teploty a slanosti – způsobují, že se zvuk šíří nepravidelně, což stěžuje sledování plavidel. Na dně je navíc leží spousta vraků a na hladině probíhá velký lodní provoz. Mezi námořníky proto koluje rčení, že sledovat ponorku v Baltu je jako „hledat jehlu v kupce sena“.

Technologický skok a útok na pevninu
Nové ponorky třídy A26 Blekinge přinesou Polsku skutečný technologický skok. Jde o diesel-elektrické ponorky, které se momentálně staví pro švédské námořnictvo. Ponorky vybaví na vzduchu nezávislým pohonem Stirling (AIP), který jim umožní pracovat až dva týdny pod vodou, aniž by se musely vynořit na hladinu. Tato schopnost dramaticky snižuje riziko detekce.
Dále je vybaví moderními sonarovými systémy a optoelektronickými hlavami, které nahradí periskopy. Nové jednotky se navíc stanou nedílnou součástí komplexního obranného systému, ve kterém si v reálném čase vymění informace s letadly i hladinovými plavidly.
Exportní design může zahrnovat modulární část nákladu, která umožňuje volitelnou integraci raket odpalovaných z ponorek (včetně vertikálních odpalovacích systémů) pro pozemní útok, o této možnosti se však dnes nejednalo.
Mohlo by vás zajímat
Švédská nabídka také zahrnuje roli Spojeného království, které přináší do úsilí „špičkové technologie“, což má vytvořit silnou a rozhodnou sílu v oblasti Baltského moře.
Termíny a finanční otazníky
Polský ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz uvedl, že mezivládní dohoda by mohla podepsat do konce roku, což by otevřelo cestu k dodání ponorek v roce 2030. Není ale zatím jasné, jestli Polsko obdrží nově postavené A26, nebo jestli balíček může zahrnovat použité švédské ponorky.
