Vznikající vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů kvůli nedostatku financí nepočítá s vysokorychlostní tratí do Hradce Králové a Vratislavi. Aktuálně podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic řeší, která další stavba se zahájí nebo se odsune.

„Zkoumáme obrovské množství staveb. Bavíme se o tom, kdy se stavba zahájí, zda je nezbytně nutné to udělat příští rok, nebo by se nedala zahájit o rok později,“ uvedl Havlíček. V rozhovoru pro deník Právo řekl, že snahou je, aby se nezastavily hlavní dopravní projekty.

Minus 48 miliard korun

Ve státním rozpočtu připraveném končící vládou na příští rok chybí na dopravní stavby 48 miliard korun, uvedl Havlíček už dřív. Nastupující vláda tak možná bude muset některé přichystané dopravní stavby odložit.

U vysokorychlostních tratí chce vláda podle Havlíčka pokračovat s hlavní páteřní trasou z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna na Břeclav. „Na ty další větve, které si vymyslel ministr (dopravy Martin Kupka z ODS) na Wroclaw a Německo, jednoduše nemáme,“ dodal.

Podle webu Správy železnic k vysokorychlostním tratím je směrem na Německo výhledově v plánu trasa z Prahy přes Louny do Mostu. Z Plzně směrem na Mnichov se chystá takzvané rychlé spojení pro nižší rychlost vlaků než u vysokorychlostní železnice.

Mohlo by vás zajímat

Podle možností fondu

Výstavba dálnice D3 má pokračovat. Stavba čerpací u Chotýčan. Ilustrační snímek. Foto. ŘSD

Výstavbu vysokorychlostních železničních tratí upozaďuje i programové prohlášení vnikající vlády. Projekty čeká podle dokumentu analýza. „V jejich přípravě budeme pokračovat rovněž v návaznosti na možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury,“ píše se v něm.

Po jednání zástupců ANO, SPD a Motoristů v minulém týdnu Havlíček řekl, že vyjednavači našli cestu, jak v příštím roce zajistit financování prioritních dálničních a železničních staveb.

Budoucí vládní koalice chce pokračovat v klíčových stavbách dálnic D3, D6, D11 a D35. Navázat chce v dotažení železničního koridoru do Českých Budějovic nebo stavbě železničního uzlu v Hradci Králové, uvedl.