Podvádět při převozu nebezpečných nákladů by mělo být nově složitější. Inspekce silniční dopravy (INSID) spojuje síly s Českou inspekcí životního prostředí a chystají společné kontroly. Slibují si od toho efektivnější kontroly přímo na silnicích.

Dosud dopravní inspektoři kontrolovali vozidla po technické stránce a inspekce životního prostředí samostatně prověřovala automobily pouze ve svých provozovnách. Nemohla je zastavovat za provozu. To se teď má změnit.

„Aktuálně nastavujeme spolupráci s ministerstvem životního prostředí a Českou inspekcí životního prostředí,“ uvedla ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová. Společné kontroly zaměřené na přepravu toxických látek a nebezpečných odpadů mají podle ní odstartovat v nejbližší době.

Přesnější výsledky, účinný dohled

INSID se zaměří na kontrolu dopravní části přepravy, správné zajištění nákladu proti pohybu, prevenci úniku kapalin nebo kontrolu přepravních dokladů a značení vozidel. Česká inspekce životního prostředí by měla mít možnost odebrat a analyzovat vzorky přepravovaných látek.

Insid
Výsledky kontrol INSID a srovnání nejčastěji postihovaných dopravců ze zahraničí. Foto: INSID

„Díky propojení obou složek získáme přesnější výsledky a účinnější dohled nad přepravami látek, které mohou být toxické, žíravé nebo jinak nebezpečné pro okolí,“ uvedla Inspekce silniční dopravy. Mají se tak omezit situace, kdy dopravci převážejí něco jiného, než deklarují.

Konec startovací fáze

Podle ředitelky INSID je možné se soustředit na „tematické kontroly“ poté, co má za sebou nová silniční inspekce po třech měsících od transformace startovní fázi. Aktuálně funguje podle Ptáčkové Melicharové stabilně a profesionálně.

Od července provedli dopravní inspektoři 4726 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Odhalili 1188 přestupků. Nejčastěji šlo o přetížení vozidel, nedodržení přestávek nebo porušení zákazu jízd o víkendech a svátcích. Inspektoři uložili 836 pokut a 459 kaucí v celkové výši 15,1 milionu korun.

Mohlo by vás zajímat

„Kontrol je více, jsou efektivnější a lépe zacílené. Z bývalého Centra služeb vznikla moderní inspekce, která pracuje samostatně, profesionálně a cíleně. To, co dříve dělali čtyři lidé, dnes zvládnou dva. Díky zapojení nových technologií dochází k předvýběru kontrolovaných vozidel, takže minimalizujeme zastavování poctivých dopravců,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Inspekce zároveň více spolupracuje se zahraničím. V terénu to znamená, že se na kontrolách v Česku mohou objevit inspektoři z jiných států.