Ačkoliv o konci spalovacích motorů už je zdánlivě rozhodnuto, z politiky téma stále nemizí. Poté, co zákaz prodeje nových aut produkující emise zpochybnil německý kancléř Friedrich Merz, se věcí zabývalo i plénum Evropského parlamentu.
V evropském automobilovém průmyslu se vede debata o zmírnění zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Nyní do diskuze rázně vstoupil i polský europoslanec Patryk Jaki (ECR/Polsko).
Na středečním plenárním zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku představil svůj postoj v debatě, kterou svolala jeho parlamentní skupina a která se věnovala budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě a případného zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory. Mezi kolegy vyvolal souhlasné i ostře nesouhlasné reakce.
Otázka svobodné volby
Jaki chápe debatu o konci tradičních aut a jejich nahrazení elektromobily nikoliv jako technickou otázku, ale jako věc svobodné volby. Vyzval ke zrušení zákazu prodeje aut na benzin a naftu s argumentem, že takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (European Green Deal) je „největším podvodem v historii EU“.

Udržitelné cíle a ochrana klimatu podle něj poškozují evropskou zaměstnanost, bezpečnost i výrobu. Zákaz prodeje automobilů s tradičními pohony zásadně poškodí evropskou ekonomiku, která je na jejich výrobě do značné míry závislá, prohlásil.
„Cílem mělo být, aby se naše ekonomika stala ekologičtější a zvýšila se její konkurenceschopnost. Ale podívejte se na skutečné výsledky. Meziročně se naše konkurenceschopnost zhoršila. Vývoz automobilů z EU klesl o 16 procent, zatímco dovoz automobilů z Číny se zvýšil pětinásobně,“ vypočítal polský zákonodárce.
Mohlo by vás zajímat
Dobíjení je fraška
Dobíjení elektromobilů vnímá jako frašku, protože se neuvádějí skutečné náklady na výstavbu dobíjecích stanic, ani to, že z velké části elektřina stále pochází ze spalování uhlí. „Pokud se jedná o obnovitelnou energii, musíme si být jisti, že pochází ze spolehlivého zdroje,“ prohlásil.
Není sám, kdo požaduje změnu. Německý kancléř Friedrich Merz z Křesťanskodemokratické unie (CDU) prohlásil, že udělá vše pro to, aby v roce 2035 „nenastal tvrdý předěl“. Podporuje výrobu aut s hybridním pohonem, která mají prodloužený dojezd.
Automobilový průmysl je fantastické odvětví
Navzdory kritikům to vypadá, že Evropská komise — tedy ten orgán, který by musel případnou revizi sám navrhnout — názor nemění. Evropský komisař pro klima, nulové emise a čistý růst Wopke Hoekstra (EPP/Nizozemsko) prohlásil, že je nutné skloubit ochranu klimatu a snižování emisí v evropské výrobě se zachováním konkurenceschopnosti.
„Automobilový průmysl je skutečně fantastickým odvětvím, které je druhým největším výrobcem motorových vozidel na světě. Za Čínou, ale výrazně před USA,“ řekl Hoekstra. Celý sektor v rámci Unie zaměstnává na tři miliony lidí.
Musí ale reagovat i na změny v podobě digitalizace a snižování uhlíkových emisí. Globální hráči zrychlují investice do výroby elektromobilů, což je další důvod, proč má cíl pro rok 2035 smysl. Připomenul snahu vyrábět malý a dostupný elektromobil, jak jej popsala předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová ve svém projevu o stavu Unie v září. „Čistá mobilita by podle našeho názoru měla být dostupná pro všechny,“ řekl eurokomisař.