Do vlaků, autobusů, ale i letadel nasedlo v Česku v prvním pololetí o 4,86 milionu cestujících méně. Vyplývá to z ročenky ministerstva dopravy. Propad se nejvíc projevil v regionální dopravě. Proč lidé méně jezdí veřejnou dopravou?

Cestu vlakem upřednostnilo v prvním pololetí 91,7 milionu lidí, meziročně je to o procento méně. Autobusy jelo 175,9 milionu lidí, o dvě procenta méně. Letečtí dopravci letos do konce června přepravili 1,5 milionu cestujících, loni to bylo za stejné období 1,8 milionu.

Hlavní konkurencí jsou auta

Výpadek se mezi dopravce nerozdělil stejnoměrně. České dráhy podle pololetní zprávy převezly meziročně celkem 80,1 milionu lidí, méně o 1,5 procenta. Za poklesem stojí podle národního dopravce kombinace více faktorů. Promítnout se do něj měla havárie v Hustopečích pod Bečvou, kde po požáru cisteren s toxickým benzenem zajišťovaly od února do června na železniční trati z Hranic na Přerovsku do Valašského Meziříčí dopravu místo vlaků autobusy. Vliv mělo i počasí. Významnou roli ale hraje zejména cena pohonných hmot.

„Za naši hlavní konkurenci považujeme individuální automobilovou dopravu. Naše aktivity proto směřují právě k získání nových cestujících z řad lidí, kteří využívají automobil,“ uvedl Petr Šťáhlavský z Českých drah. Zajistit to mají modernější vlaky s Wi-Fi a elektrickými zásuvkami, které dráhy nabízejí jako pojízdnou kancelář.

Cesta vyjde levněji

Konkurenceschopnost vlaků má podpořit i zkracování cestovních časů a modernější infrastruktura. Jako příklad Šťáhlavský uvádí spojení Prahy a Českých Budějovic, cesta vlakem se po modernizaci koridoru zkrátila od roku 2016 skoro o hodinu. Cena za cestu vlakem však násobně překračuje cenu za pohonné hmoty při použití osobního automobilu.

Jižní expres urazí 164 kilometrů za hodinu a 39 minut. Rodina o dvou dospělých, jednom dospívajícím a desetiletém dítěti za cestu zaplatí 746 korun. Cesta vlastním automobilem by je vyšla na 285 korun – jeli by hodinu a 53 minut.  

Mohlo by vás zajímat

Méně, ale na delší vzdálenosti

Ministerstvo dopravy se zatím v hodnocení úbytku cestujících drží zpátky, propad čísel je podle něj malý a dynamika v oblasti dopravy a přepravy velká.

Vlaky, nádraží. Foto: Tereza Čapková
Dynamika v dopravě je velká. Pražské hlavní nádraží. Foto: Tereza Čapková

„Jedná o předběžné údaje, výsledky budou oficiálně zveřejněny v Ročence dopravy v příštím roce. Takže toto je sice momentálně zajímavá informace, ale obecně může být poněkud nadsazovaná,“ míní Jemelka s tím, že počty například v prvním čtvrtletí letošního roku rostly.

Důležité jsou podle něj dlouhodobější celkové trendy u veřejné dopravy jako celku. Vývoj v počtech cestujících nemůže podle úřadu pouze růst. Ukazuje se, že lidí cestovalo sice méně, ale na delší vzdálenosti, propad je tak hlavně v regionální dopravě.

Návrat do předcovidové doby

V dlouhodobějším kontextu je potřeba se dívat na data také podle předsedy spolku Česko vlakem Pavla Boucníka. Pokud se porovnají první tři měsíce v letošním a minulém roce, je podle něj vidět meziroční nárůst. V druhém čtvrtletí pak pokles. Vypovídající by byly také jednotlivé přepravní toky v regionech Česka, ty ale v datech ročenky chybí.

Konkrétně v železniční dopravě mezi lety 2022 až 2025 narostl počet přepravených lidí podle ministerstva dopravy ve veřejné osobní železniční dopravě o 25 procent. V roce 2021 cestovalo vlakem celkem 153 milionů lidí, v roce 2025 to bude bezmála 195 milionů cestujících. Podle úřadu se přepravní výkony i objemy v osobní dopravě dostávají na hodnoty roku 2019, tedy do předcovidové doby.

RegioJetu počty cestujících rostly

Čísla za prvních šest měsíců neklesla všem stejně, RegioJetu počty cestujících naopak stouply. „Zatím co v první polovině roku 2024 jsme v našich žlutých vlacích přepravili zhruba 3,8 milionu cestujících, letos za prvních šest měsíců je to zhruba 4,2 milionu,“ uvedl mluvčí dopravce Lukáš Kubát. Ve vlakové dopravě je to tak v porovnání s minulým rokem více než o 10 procent, v autobusové dopravě skoro o pět procent.

RegioJet
Vlak dopravce RegioJet. Foto: Tereza Čapková

Autobusy RegioJetu jelo od ledna do konce června roku 2024 1,9 milionu cestujících, letos to byly za stejné období více než dva miliony.

Výpadek v autobusech

Společnost Arriva uvedla čísla za loňský rok. Pokles cestujících se týkal pouze autobusů. V autobusech převezla 88 785 tisíc lidí, o rok dříve to bylo 92 milionů cestujících.

„Pokles je dán tím, že jsme v některých oblastech po výběrových řízeních na nové dopravce ukončili naše působení. Drtivou většinu jízdních řádů v jednotlivých krajích nenastavujeme a nemáme tak zásadní možnosti, jak počet cestujících v autobusech ovlivnit,“ uvedl Jan Holub z Arrivy.

Ve vlacích Arriva přepravila za rok 2024 devět milionů cestujících, rok předtím to bylo 7,5 milionu cestujících. „Dlouhodobě vidíme rostoucí poptávku po dálkové přepravě,“ konstatoval Holub.