Blokujete koleje a vlak nevyjede? Připlatíte si. Správa železnic od ledna razantně zvýší poplatky za nevyužitou kapacitu. Dopravce tak čeká až třináctinásobná sankce – z 60 haléřů na osm korun za kilometr.
Železnice se v Česku potýká s nedostatečnou kapacitou. Hlavní koridory i dopravní uzly, jako je například pražské hlavní nádraží, jsou přetížené. Další vlaky už se na ně v podstatě nevejdou. Na současný stav doplácí zejména nákladní doprava, která ustupuje té osobní.
Nahlašovat se má včas
Aby se neblokovaly kapacity, chce Správa železnic zvednout od ledna příštího roku sankci za takzvaný kilometr nevyužité trasy ze současných 0,60 koruny až na osm korun, pokud dopravce nenahlásí včas, že trať nevyužije. Limit jsou tři dny před plánovanou jízdou.
„Sankce je motivací, aby se dopravci zříkali přidělené kapacity včas a neblokovali ji pro použití jinými dopravci. Neodřeknuté trasy navíc ztěžují řízení provozu a je potřeba neustále vyhodnocovat konflikty s trasami skutečně jedoucích vlaků,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Správa železnic uplatňuje sankci v různých podobách už víc než 10 let. K nastavení současných cen došlo za pandemie koronaviru. Snížení se ale podle Správy železnic negativně projevilo na ochotě dopravců se kapacity vzdát.
Mohlo by vás zajímat
Sázka na jistotu, nebo ekonomická efektivita?
Aktuálně se sankce uplatňuje jen na tratích s velmi vysokou intenzitou provozu a v případě, že kapacita není využita ani částečně a není odřeknuta alespoň 30 dní před jízdou. „Pro nadcházející období se sankce uplatní i při částečném využití trasy na její nevyužitou část a možnost bezplatného odřeknutí kapacity se zkrátí z 30 na sedm dní,“ uvádí Správa železnic.
Jednání s dopravci o finálním nastavení poplatků ještě nejsou u konce – řeší se už od loňského prosince, je ale jasné, že na jejich další navýšení doplatí zejména železniční nákladní doprava.
Podle společnosti Orlen Unipetrol Doprava bude návrat k původní sazbě znamenat nutnost důkladněji plánovat přepravu a pečlivěji zvažovat rezervaci kapacity. „Dopravci budou muset hledat rovnováhu mezi provozní rezervou, efektivitou využití kapacity a nákladovostí nevyužitých tras,“ uvedla mluvčí firmy Lada Gadas.
Čtěte také: Silnice jako zkáza i pomoc. Nákladní dopravu na železnici pohánějí automobilky

Upozornila také na to, že v praxi firma naráží na situace, kdy flexibilita ad-hoc objednávek není vždy zaručena – zejména v úsecích s výlukami nebo omezenou kapacitou. „V takových případech může být doporučeno využívat pravidelné trasy, což může být v rozporu s cílem úspor za nevyužitou kapacitu. Tím se dostáváme do složitého rozhodování mezi provozní jistotou a ekonomickou efektivitou,“ míní.
Dokud nebudou jednání u konce, nechtějí poplatky příliš komentovat zástupci Sdružení železniční nákladní dopravy (ŽESNAD) ani dopravce ČD Cargo.
Dopis ministrovi
Sdružení ŽESNAD se ale kvůli současným podmínkám na železnici v srpnu obrátilo dopisem na ministra dopravy Martina Kupku (ODS). Jedním z návrhů, které by měly narovnat podmínky na trhu, bylo i „spravedlivé nastavení a snížení poplatků za použití železniční infrastruktury, aby nedocházelo k diskriminaci oproti ostatním módům dopravy, zejména silniční“.
Na to ministr odpověděl, že si je resort dopravy vědom rozdílů v nákladovém zatížení mezi jednotlivými módy dopravy – a souhlasí s tím, že železnice musí mít vyrovnanější postavení vůči silniční dopravě. Jednotlivá opatření však musí respektovat současnou rozpočtovou situaci a mezní podmínky v různých druzích dopravy.
Železniční nákladní doprava se v současnosti musí vypořádávat s tím, že klesá přeprava „tradičních“ komodit, jako je uhlí a dřevo, a ceny energií jsou i nadále vysoko. Problémy naplno pociťuje například právě dopravce ČD Cargo, který hromadně propouští a rozprodává vozový park. Za prvních šest měsíců letošního roku vykázal ztrátu před zdaněním ve výši 931 milionů korun.
Jen poplatky nestačí
Pouhé navýšení poplatků jako motivace je nedostačující podle mluvčího RegioJetu Lukáše Kubáta. Správa železnic by k tomu, aby dopravce motivovala k hospodárnému využití kapacity dopravní cesty, měla dělat mnohem více.

„V Německu se platí paušální poplatek za vlakový kilometr bez ohledu na délku vlaků. Česko je jedna z mála zemí, kde se neplatí poplatek za řízení provozu, pouze za hrubotuny. Což motivuje zejména krajské objednavatele k plýtvání kapacitou dopravní cesty,“ uvedl.
České dráhy k poplatkům uvedly, že z jejich strany k nevyužívání kapacity v zásadě nedochází. „Vlaky odříkáme bez náhrady pouze velmi sporadicky, v zásadě jen z důvodu poruch na vozidlech nebo v případě mimořádných událostí na dráze, kdy ovšem zpravidla nevyjedou ani žádní jiní dopravci,“ uvedl mluvčí Filip Medelský.