Aero Vodochody dodá na základě uplatněné opce státnímu podniku LOM Praha další čtyři letouny L-39 Skyfox. Budou sloužit pro výcvik českých vojenských pilotů včetně budoucích pilotů letounů F-35.

Trénovat budou moci na letounech i zahraniční piloti. Uplatnění opce v sobotu během Dnů NATO na letišti v Mošnově na Novojičínsku oznámili ředitel LOM Praha Jiří Protiva a prezident Aera Viktor Sotona.. Cena čtyř letadel je skoro 1,5 miliardy korun.

Progres ve výcviku

Letouny se zařadí do Centra leteckého výcviku (CLV), které je součástí státního podniku LOM Praha. „Modernizace letadlového parku CLV Pardubice LOM Praha novými stroji ZLIN Z-242L/Z-143LSi a AERO L-39 Skyfox sebou nese výrazný progres v základní přípravě pilotů Vzdušných sil armády České republiky na bojové letouny páté generace,“ informovala zároveň společnost LOM Praha na sociální síti LinkedIn.

Ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva. Foto: LOM PRAHA

Ředitel LOM Praha sdělil, že se v Centru leteckého výcviku se uskutečňuje obměna techniky, nejenom co se týká letadel L-39. „Dnes tady na ploše stojí první nový Zlín-242, který nahrazuje staré Zlíny, které nám dožívají. Ta obměna je širší a my tím vlastně nastavujeme zcela nový výcvikový program pro vojenské piloty, řekněme program 21. století,“ uvedl Protiva.

Do konce roku

LOM Praha si už pořídil čtyři letouny L-39 Skyfox, první dva letouny přiletěly do Pardubic na konci letošního ledna, poslední dva mu Aero předalo v srpnu. Smlouvu na dodávku čtyř strojů podepsaly firmy v roce 2022, sériová výroba začala v květnu 2023.

Jiří Protiva uvedl, že cena letadel vycházela z původního kontraktu. „Byl za zhruba dvě miliardy korun, ale obsahoval i všechno příslušenství, školení pilotů a tak dále, což samozřejmě teď odpadá, takže ta cena se pohybuje někde do 1,5 miliardy korun,“ upřesnil. To potvrdil i Sotona. Všech osm letadel podle něj bude záměrně úplně identických.

Původní čtyři letadla by podle ředitele Protivy neumožnila vyhovět požadavkům, které má na státní podnik nejenom česká armáda, ale i zahraniční zákazníci. „Proto jsme doplnili flotilu o další čtyři a těch osm bude základní počet, který nám právě umožní zabezpečit všechny požadavky, které se na nás hrnou,“ uvedl ředitel LOM Praha.

Mohlo by vás zajímat

Adekvátní počet, zatím

Osm kusů je podle něj v současné době adekvátní počet. „Ale s ohledem na navyšování požadavků a na větší informovanost našich zákazníků se může stát, že se požadavky nadále budou zvyšovat a pak bychom samozřejmě museli přemýšlet i nad dalším doplněním těch osmi kousků,“ řekl Protiva.

Na výrobě letounu L-39 Skyfox se nyní podílí přibližně 600 subdodavatelů, z nichž 400 pochází z České republiky.

Text jsme aktualizovali