Malý, ekologický, levný, tak má vypadat ideální evropský automobil budoucnosti. „Je to zajímavý pokus, ale realizace bude velmi obtížná,“ upozornil odborník poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Myšlenku malých dostupných vozů – projekt E-Car, jež má zachránit automobilový průmysl na starém kontinentu, který dusí levná asijská konkurence, představila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová před týdnem v projevu o stavu Evropské unie.

Věřím, že Evropa by měla mít svůj vlastní elektromobil. E pro ekologický – čistý, efektivní a lehký, E pro ekonomický – cenově dostupný pro lidi, E pro evropský – vyráběný zde v Evropě, s evropskými dodavatelskými řetězci. Nemůžeme dovolit Číně a dalším, aby tento trh ovládli,“ řekla von der Leyenová.

Vysoké evropské náklady

Podle Knapa se ale opomíjí příčiny toho, proč tato auta v Evropě ještě nejsou, a to jsou náklady na výrobu, schopnost škálovat a kontrolovat dodavatelský řetězec. „To vše Čína má velmi dobře připraveno,“ podotkl.

Podle Petra Knapa je automobilový průmysl kvůli své provázanosti a komplexitě velmi dobrý lakmusový papírek globální ekonomiky. Foto: Radek Čepelák

Automobily v cenové úrovni do 15 až 20 tisíc aur sice na trh podle něj pomalu přicházejí i od evropských výrobců, například Twingo Electric nebo Dacia Spring, nicméně ruku v ruce s tím jdou vysoké mzdové a regulatorní náklady – a obtížná koordinace.

„Je dost možné, že podobné programy také zpomalí nutné restrukturalizační a konsolidační akce, které evropský automotive čekají. Myslím, že by energii a prostředky měla Evropská komise primárně směřovat do vytvoření podmínek pro fungování a výrobu evropských automobilek,“ konstatoval. Čína má podle něj časový náskok a zásadní výhodu z rozsahu a výrobních nákladech.

Mohlo by vás zajímat

Na potřebu zefektivnit procesy, které ovlivňují v Evropské unii vozidla všech kategorií, nejen ty malé, upozornilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Podle sdružení je také potřeba odměnit inovace a zjednodušit a přizpůsobit předpisy.

Vyjít poptávce vstříc

Diskuzi nad právním rámcem pro malá, levná, elektrická vozidla vnímá jako dobré, ale střednědobé opatření, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl. „Evropa si nemůže dovolit ztratit segment malých aut. Je to klíčová součást dostupné mobility i naší konkurenceschopnosti,“ dodal k tomu Petzl.

Automobilky se zatím snaží vyjít vstříc poptávce. „Nasloucháme našim zákazníkům, a proto rozšiřujeme portfolio čistě elektrických vozů do segmentu malých automobilů. Designová studie modelu Škoda Epiq přináší moderní design spojený s velkým dojezdem a uživatelsky přívětivými technologiemi. Klíčovým aspektem přitom zůstává cenová dostupnost,“ uvedla Škoda Auto.

Do budoucna chce plánovat elektrické portfolio tak, aby si každý zákazník vybral vůz podle svých preferencí a požadavků – ať už jde o typ pohonu nebo velikost vozu.

Společnost Hyundai zatím nechce plány na E-Car komentovat kvůli minimálnímu množství informací.