Program F-35, který Spojené státy označují za klíčový pro obranu svých spojenců, má velké problémy. Podle zprávy Úřadu pro vládní odpovědnost (GAO) se program společnosti Lockheed Martin potýká s prodlevami ve výrobě, překročením nákladů o miliardy dolarů a komplikacemi v dodavatelském řetězci. Právě stíhací stroje F-35 páté generace si kupuje i Česko a už zaplatilo podstatnou část záloh.

Kvůli těmto potížím je nyní omezena i řada plánovaných vylepšení nazývaných Block 4, což představuje další zásadní výzvu pro tento nákladný program. Zpráva GAO je ZDE.

Modernizace hardwaru a softwaru stíhačky F-35, známá jako Block 4, má za cíl posílit zbraňové schopnosti, senzory a fúzi senzorů. Už teď výrazně překračuje rozpočet nejméně o šest miliard dolarů a má několik let zpoždění. Původně se počítalo s dokončením vylepšení do roku 2026. Ale tento termín se posunul nejprve na rok 2029 a podle revize z roku 2024 dokonce až na polovinu 30. let. Některé plánované schopnosti budou kvůli zpoždění zcela zrušeny.

Odhad z roku 2021 zjistil, že náklady na Block 4 vzrostly z původních 10,6 miliardy na 16,5 miliardy dolarů. Celkové náklady na pořízení stíhaček F-35, které zahrnují vývoj a nákup, dosáhly k prosinci 2023 přes 485 miliard dolarů. To je téměř desetiprocentní nárůst za pouhý jeden rok. Celkové náklady na životní cyklus letounu včetně údržby navíc přesahují dva biliony dolarů.

Mohlo by vás zajímat

stíhačka hangár
Stroje F-35 si pořizuje také Česko. Foto: Lockheed Martin

Výroba v potížích a zpožděné dodávky

Největší zpoždění výroby jsou způsobena prodlevami ve vývoji hardwaru a softwaru Technology Refresh 3 (TR-3), který je pro modernizaci Block 4 nezbytný. Společnost Lockheed Martin nyní očekává dodávky TR-3 až v roce 2026, tedy asi tři roky po původním plánu.

Kvůli těmto technickým potížím Pentagon nařídil roční zastavení dodávek F-35, které trvalo od července 2023 do července 2024. Dalším důvodem zpoždění je nedostatek dílů. Podle úřadu GAO měla společnost Lockheed v únoru 52 letadel ve výrobě, která musela být dočasně uskladněna kvůli chybějícím dílům. V závěrečné fázi výroby chybělo více než 4 000 dílů.

I přes tyto problémy GAO upozorňuje, že Lockheed stále získává stovky milionů dolarů v motivačních poplatcích, a to i za opožděné dodávky.

České ministerstvo obrany se zpoždění nebojí

Může mít omezení modernizace F-35 dopad na kontrakt České republiky, která si pořizuje 24 stíhaček 5. generace? Podle ministerstva obrany by tomu tak být nemělo. Česko už podle dostupných informací do USA poslalo za letouny zálohy v souhrnné výši 1,233 miliardy amerických dolarů. K půlce června zaplatilo 27 procent sjednané ceny.

„Projekt F-35 v České republice běží podle plánu a počítáme s dodávkami prvních strojů v roce 2029,“ uvedl Petr Pešek z ministerstva obrany. Podle něj resort „žádné náznaky zpoždění nemá“. Naopak, dva letouny by měly dorazit dokonce o rok dříve, tedy v roce 2030 místo původně plánovaného roku 2031.

Společnost Lockheed Martin pro Ekonomický deník připomněla, že dodávky F-35 byly pozastaveny na žádost Pentagonu. Proto byly v roce 2024 stíhačky dodávány jen po část roku.

„Stíhačka F-35 je prověřená v boji, nabízí nejpokročilejší schopnosti a technologie a představuje cenově nejdostupnější možnost, jak zajistit, aby si Spojené státy a jejich spojenci zachovali náskok před vznikajícími hrozbami. Ve spolupráci s úřadem F-35 Joint Program Office letos dodáme 170 až 190 letounů F-35 a budeme pokračovat v zavádění schopností verze Block 4, aby si F-35 udržela svou bezkonkurenční dominanci ve vzduchu,“ uvedla pro Ekonomický deník společnost Lockheed Martin.