Inspekce silniční dopravy (INSID) představila první mobilní stanice technické kontroly. Inspektorům umožní prověřit technický stav kamionů a autobusů přímo na silnici. Dvojici speciálně upravených vozidel s vybavením srovnatelným s klasickou STK nasadí do ostrého provozu v listopadu.

Speciální vozidla by měla umožnit podrobnou kontrolu brzd, zavěšení náprav, opotřebovanost pneumatik i stav emisí. Podle silniční inspekce mají pomoci odhalit i závady, které při běžných kontrolách zůstávají skryté, mohou ale způsobit fatální následky.

Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně i o osvědčení o registraci vozidla. „ U nákladních vozidel a autobusů přitom platí roční technická prohlídka. Při nájezdech v řádu stovek tisíc kilometrů ročně se ale stav vozidla může rychle změnit. Proto jsou namátkové kontroly v provozu nezbytné,“ sdělil ředitel kontrolní sekce INSID Pavla Bergmana

V Česku jde o novinku

S mobilní STK budou jezdit vždy dva inspektoři, kteří jsou zároveň technici. Vybavení budou mít k dispozici v kamionu ve speciální nástavbě. Po zastavení vozu ho spustí pomocí hydraulického jeřábu na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. Kontrola by měla trvat přibližně 30 až 45 minut.

Inspekce silniční dopravy pořídila dvojici speciálně vybavených kamionů od polského dodavatele PT Wanicki za 24,6 milionu korun. Vestavbu dodala firma Z. P. U. Auto Truck Spyra. Oba kamiony nyní čeká ještě několik týdnů testování ve státní zkušebně. Podobné jednotky už využívá polská silniční inspekce ITD nebo úřady v Rakousku a Maďarsku.

Mohlo by vás zajímat

Vůz, muž
Dopravní inspekce. Foto: INSID

„S mobilní STK mají kolegové v zahraničí skvělé zkušenosti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Každé technické selhání kamionu nebo autobusu může vyústit v hromadnou nehodu nebo požár. Mobilní STK dává možnost těmto situacím předcházet, pokračoval Kupka.

Každý třetí s přestupkem

Podle ředitelky INSID Lenky Ptáčkové Melicharové není mobilní STK jen o technice, ale také o lidech, kteří s ní budou pracovat. Inspektory, kterých má být celkem 14, čeká ještě v září a říjnu školení.

Čtěte také: Nová dopravní inspekce: Co teď od července hrozí řidičům kamionů i autobusů?

Inspekce silniční dopravy v současné podobě začala v Česku fungovat 1. července. Pod sebou má 21 jednotek, které se zaměřují zejména na to, zda kamiony nejezdí přetížené. Dále na porušování přestávek u řidičů a technický stav vozidel. Inspektoři mohou na místě bez přítomnosti policie ukládat pokuty příkazem a vybírat kauce nebo odebírat doklady i SPZ.

Během prvního měsíce provozu provedla inspekce 1397 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Přestupek zaznamenala u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla. Inspektoři také uložili 281 pokut v celkové výši 487 tisíc a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 korun.