Na dálnici D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem budou moci řidiči už na přelomu září a října „šlápnout na plyn“. Na tomto úseku bude možné jet až stopadesátikilometrovou rychlostí. Součástí je i speciální dopravní značení. Podle místopředsedy Pirátů Michala Bláhy je ale předražené a nemoderní.

Bláha kritizuje, že se budou osazovat pouze mechanické značky, které ukazují „začátek, konec a nic“. „Neumí dynamicky měnit maximální rychlost, upozorňovat na nebezpečí a nejsou vybaveny moderní telematikou,“ uvedl na sociální síti LinkedIn. Značení je podle něj i příliš drahé. Osazení stojí 59 milionů korun a další dva miliony korun software, napsal.

Pro Ekonomický deník uvedl, že kvůli zvýšení rychlosti by měli být řidiči na hrozící nebezpečí včas a opakovaně upozorněni. A to prý značky neumí.

Nejlevnější řešení?

Celý projekt speciálního značení brání generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Odmítá, že by značky byly předražené, snaha byla naopak náklady na projekt minimalizovat.

Popsal, že před vypsáním zakázky ŘSD prověřovalo několik variant řešení. Zvažovalo se pevné značení pro 150 km/h, to bylo nejlevnější řešení, ale nešla by upravovat rychlost v době nepříznivých podmínek. Cena vycházela na přibližně šest milionů korun.

Mohlo by vás zajímat

Značky
Porovnání nákladů na typy dopravního značení. Foto: ŘSD

Druhá varianta zahrnovala jednoduché proměnné dopravní značení ve formě hranolů, kde by byly značky umístěné po pěti až šesti kilometrech. Nebyly by ale chráněné svodidly. A to je podle Mátla nebezpečné, cena by vycházela na 22 milionů korun. Proměnné dopravní značení se svodidly bylo vyčíslené na 60 milionů korun, po zahuštění značek se cena změnila na 89 milionů korun. Nejdražší byly portály liniového řízení dopravy a značky rozmístěné po přibližně dvou kilometrech, cena vycházela na 500 milionů korun.

„Z hlediska přínosů a nákladů byla zvolena varianta střední s optimalizací počtu značek podle projektu D3 a z důvodu bezpečnosti s ochranou svodidel. I po konzultaci s trhem bylo umožněno nabídnout uchazeči dvě možná řešení, proměnné hranolové značky či LED značky,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl.

Tři dopravní scénáře

Upřesnil, že obě varianty umožňují různé dopravní scénáře. Preferovaný scénář spočívá v označení rychlosti 150 km/h, „prázdné“ ploše, která platí pro 130 km/h a značení pro 100 km/h, která označuje výrazně nevhodné klimatické podmínky.

Značení
Značení ukazuje tři scénáře. Foto: ŘSD

Mátl cenu za celý projekt značení vyčíslil na 54,4 milionu korun. Předpokládaná hodnota zakázky byla 89,1 milionu korun. Cena ale podle něj zdaleka nezahrnuje pouze značky, jde o součet za realizační dokumentaci stavby v hodnotě 0,5 milionu korun, proměnné dopravní značky za 7,3 milionu korun, přechodné dopravní značení v době stavby za 3,9 milionu korun a úpravu svodidel v hodnotě 22,9 milionu korun.

Dalších 15,9 milionu je určených na elektrorozvody včetně zemních prací.

Zakázka není předražená, naopak vzhledem k rozsahu stavebních prací je velmi levná. A kdo kritizuje cenu, tak zřejmě neví o této problematice vůbec nic,“ tvrdí Mátl.

150 na padesáti kilometrech

Cena jedné dopravní značky vychází včetně základů, zemních prací a sloupků v zakázce na 173 tisíc korun. ŘSD jich nakoupilo celkem 42. Konkrétně je naceněná jedna položka bez dalších prací na 141,3 tisíce korun. Aktuálně státní podnik řeší se zhotovitelem, aby byly některé ze značek LED. Instalaci proměnných značek zajišťuje sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava.

Rychlostí 150 km/h budou moci řidiči jezdit na zhruba padesátikilometrovém úseku. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl upozornil, že pro povolení vyšší rychlosti musí být podmínky naprosto ideální. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a na dálnici se nesmí pracovat. Systém značení se bude řídit z Národního dopravního informačního centra.