Významní prodejci zájezdů v Evropě, společnosti Expedia a Lastminute.com, se po jednáních s evropskými orgány na ochranu spotřebitelů zavázaly ke změně způsobu, jakým vrací peníze za zrušení letů. Rozhodnutí je považováno za vítězství pro spotřebitele.
Dohoda znamená také vítězství pro regulační orgány, které se snaží ukončit chaos v oblasti refundací, jež se datují už od pandemie covidu-19.
Vítězství pro zákazníky
„Uprostřed letní dovolenkové sezóny vysílají Expedia a Lastminute.com jasný signál, že berou práva spotřebitelů vážně, zejména když jsou spotřebitelé postiženi zrušením letů,“ vítězoslavně oznámil evropský komisař pro ochranu spotřebitelů Michael McGrath.

Podle dohody musí obě cestovní kanceláře předat refundace od leteckých společností zákazníkům do sedmi dnů od jejich obdržení. Jinými slovy to znamená, že celková čekací doba nepřekročí 14 dní.
Prodejci zájezdů se také zavázali urychleně zpracovat nevyřízené žádosti a zpřístupnit kontaktní údaje na svých webových stránkách. Zákazníci díky tomu získají jasnější informace o zákonných právech pro vracení finančních prostředků.
Rychlé změny
Společnost Lastminute.com Group uvedla, že většinu změn plně zavede do září. Expedia tvrdí, že její postupy už jsou v souladu s těmito závazky. Dohoda, zprostředkovaná sítí EU pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitelů (CPC) a vedená švédskou spotřebitelskou agenturou, odráží podmínky sjednané v roce 2023 se společnostmi Edreams ODIGEO, Etraveli a Kiwi.com.
„Zrušení letů může být pro cestující velmi nepříjemné. Je otázkou základní spravedlnosti, aby cestující dostali bezodkladně náhradu,“ zdůraznila místopředsedkyně Komise Henna Virkkunenová.
Mohlo by vás zajímat
Ocenila, že se seznam velkých cestovních kanceláří, které prodávají zájezdy online, daří rozšiřovat. „Další agentury se musí rychle připojit, abychom zajistili spravedlivou službu a rovné podmínky v odvětví letecké dopravy,“ dodala.
Cukr a bič
CPC bude sledovat dodržování pravidel a tlačit na další firmy, aby se připojily. Lastminute.com přijalo tato opatření ve Švédsku po celostátní protestní akci. Nový závazek se vztahuje na celý Evropský hospodářský prostor. Expedia se připojila dobrovolně, aby se vyhnula regulačním nařízením.
Unijní právní předpisy ukládají leteckým společnostem povinnost vrátit peníze za zrušené lety do sedmi dnů. Když si ale letenky kupujete přes platformy třetích stran, často dochází k prodlužování termínů. 14denní lhůta pro zprostředkovatele má tuto mezeru odstranit.