Železniční trať mezi Hamburkem a Berlínem patří k nejdůležitějším dopravním tepnám v Německu. Ode dneška ji však čeká devítiměsíční úplná uzavírka kvůli rozsáhlé rekonstrukci, která zasáhne dálkovou, regionální i nákladní dopravu.
Podle projektového manažera Juliana Fassinga je situace opravdu tristní: „Máme stavědla, která stále fungují s disketami.“ To se má nyní zásadně změnit. Modernizace zahrnuje kompletní přestavbu celé trati v délce 280 kilometrů.
Denně 30 000 lidí a 470 vlaků
Po trati denně cestuje zhruba 30 000 lidí a projede jí 470 vlaků. Přetížená infrastruktura však už dlouho volala po zásadním zásahu. Po modernizacích Riedbahn a trati Emmerich–Oberhausen je tato akce další z řady takzvaných generálních rekonstrukcí, jejichž cílem je zvýšení spolehlivosti Deutsche Bahn.
Úplná výluka do dubna 2025
Od 1. srpna do 30. dubna bude trať zcela mimo provoz. V trojici stavebních úseků proběhne rozsáhlá obnova, která zahrnuje nejen opravy, ale i výstavbu nové infrastruktury.

Dálkové spoje: objížďky, zrušené zastávky, zpoždění
Dálkové vlaky budou jezdit přes Stendal a Uelzen, což cestu prodlouží o 45 minut. Místo původního taktu dvakrát za hodinu bude mezi Berlínem a Hamburkem jezdit pouze jeden spoj za hodinu. Zastávky Ludwigslust a Wittenberge se ruší. Vlaky EC mezi Hamburkem a Prahou skončí už v Berlíně. Spoje do Rostocku budou objíždět přes Lübeck a Bad Kleinen a zpozdí se o hodinu.
Regionální doprava: zrušené spoje, náhradní autobusy
Regionální doprava pocítí změny nejvíc. Mnohé spoje jsou zrušeny, jiné fungují jen částečně. Na 28 tratích nasadí dopravce Ecovista náhradní autobusy. Firma objednala 208 nových vozidel značek SOR a Iveco, vybavených Wi-Fi, USB zásuvkami a na delších trasách i toaletami.
Nákladní doprava: dlouhé objížďky a zpoždění
Také nákladní vlaky budou odkláněny. Některé pojedou přes Uelzen a Stendal, další přes Rotenburg, Verden, Hannover a Magdeburg. To znamená výrazná zpoždění a narušení logistiky.
Opravy pokračují tam, kde to loni nešlo odložit
Už v roce 2024 došlo kvůli akutnímu technickému stavu k předběžným opravám. Letos přichází hlavní fáze, jejímž cílem je zásadní zlepšení technického stavu trati.
Technický stav: z 3,7 na 2,3
Podle Deutsche Bahn získala trať před rekonstrukcí známku stavu 3,7. Po dokončení by se měla zlepšit na 2,3. Pro srovnání: po renovaci Riedbahn se stav zlepšil na 2,19.
Co se konkrétně bude dělat?
- Kompletní výměna 165 kilometrů kolejí, oprava dalších 61 km
- Instalace 249 výhybek
- Obnova 25 kilometrů trolejového vedení, oprava dalších 22 km
- Výstavba 6 nových stavědel, modernizace 19 stávajících
- Renovace 28 stanic, včetně zvýšení komfortu pro cestující
Digitální technologie? Až ve 30. letech
Stavědla budou připravena pro digitální řídicí systém ETCS, samotná trať však zatím ne. Po zkušenostech z Riedbahn se tento krok odkládá až do 30. let, kdy má být zavedeno digitální řízení, umožňující hustší provoz vlaků.