Série tropických dnů v Česku v uplynulém týdnu prověřila připravenost železniční infrastruktury i techniky. Jak mohou vysoké teploty ovlivnit provoz na železnici?
Hlavní problémy vznikají podle mluvčího Českých Filipa Medelského při teplém počasí zejména, když je sucho, v okolí trati začne hořet a provoz je kvůli požáru preventivně zastavený. „Dále hrozí například vybočení kolejnic,“ dodal. Aktuální horké dny ale podle něj žádné mimořádné události na trati nepřinesly. Tropické teploty podle Medelského přesto znamenají zvýšenou zátěž na železniční infrastrukturu i techniku.
Počasí se vyhodnocuje nepřetržitě
Správa železnic i České dráhy uvádějí, že obecně je výskyt mimořádností z důvodu horka nižší než u jiných projevů extrémního počasí jako jsou například bouřky nebo povodně. „Vývoj předpovědi počasí vyhodnocujeme nepřetržitě a v případě hrozící nepříznivé situace do terénu nasazujeme maximum pracovníků, například elektrikářů nebo drážních hasičů,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

K preventivnímu zastavování provozu podle něj dochází proto, aby se co nejvíce eliminovalo riziko vzniku mimořádných událostí.
Jednu z nich musela Správa železnic řešit také v sobotu. Mezi Kolínem a Zábořím nad Labem byl zastavený provoz kvůli požáru trávy podél trati. Omezení trvala zhruba do pěti hodin odpoledne.
Státní dopravce podle Medelského při zvýšených teplotách věnuje velkou pozornost údržbě klimatizací ve vlacích. „Vedle pravidelných celoročních prohlídek procházejí před hlavní letní sezónou zostřenou kontrolou, která se zaměřuje na neporušenost chladícího okruhu, správné množství chladícího média a na ověření funkčnosti celého systému,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Mohlo by vás zajímat
Základ je 22 stupňů
Podle Medelského je u Českých drah klimatizovaný interiér standardem u moderních regionálních i dálkových spojů. Základní nastavení interiérové teploty ve vlacích je od výrobců na 22 stupňů Celsia. Ve velkoprostorových vozech může podle něj tuto teplotu až o dva stupně upravit doprovod vlaku a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu může upravit přímo cestující.
„Při rostoucí teplotě vně vozidla pak dochází k úpravě teploty také v interiéru. Systém udržuje rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě na zhruba osm stupňů Celsia doporučených také zdravotníky. Při vnější teplotě vzduchu 35 stupňů Celsia tak udržuje klimatizace uvnitř vlaku teplotu na úrovni zhruba 27 stupních Celsia,“ popsal mluvčí. Doplnil, že k udržování nastavené teploty je klimatizační systém vybaven řadou čidel vně i uvnitř vozidla.
České dráhy navíc mají podle Medelského pro případ mimořádných událostí v téměř šesti desítkách stanic po celé české železniční síti uskladněny pohotovostní zásoby vody a drobného občerstvení pro cestující. „Tyto zásoby, hlavně tedy vody, jsou průběžně doplňovány a mimořádně byly doplněny i v uplynulých dnech a jsou připraveny k distribuci,“ uzavřel.