Desítky projetých návěstidel „Stůj“ na železnici od začátku letošního roku znepokojily ministerstvo dopravy a Drážní úřad. Oslovily proto strojvedoucí s anonymním dotazníkem. Chtějí zjistit, co za chybami stojí.

Od 1. ledna do 22. června došlo na síti Správy železnic k 85 projetí návěstidel. „Plně si uvědomujeme, že jde o nebezpečný vývoj a rádi bychom našli opatření, která sníží možná rizika na železnici,“ informovalo ministerstvo. Například v roce 2023 to bylo podle výroční zprávy Drážního úřadu 132 případů.

Pracovní podmínky i komunikace

Cílem dotazníku je získat podrobnější pohled na oblasti, které zásadním způsobem ovlivňují každodenní práci strojvedoucích, ať už se jedná o pracovní podmínky, organizační nastavení, technické aspekty, anebo komunikaci v provozu.

Do průzkumu mají možnost se strojvedoucí zapojit do 9. července. „Dotazník bychom chtěli mít vyhodnocený v období začátku srpna,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Lepší zázemí

Akce navazuje na podobný průzkum z roku 2022. V dotazníku se uvádí, že na jeho základě se zlepšilo například zázemí pro přenocování. „Dlouhodobě se snažíme do debat o bezpečnosti na železnici zapojovat přímo ty, kteří jsou klíčovou součástí železničního systému. Tento průzkum nám umožní slyšet názory strojvedoucích napříč dopravci a zamyslet se nad tím, co je možné dále systémově zlepšovat, jak zvyšovat bezpečnost, zlepšovat podmínky pro práci a omezovat zbytečnou byrokracii,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Co by strojvedoucím nejvíce pomohlo? Ilustrační snímek. Zdroj: České dráhy

Ministerstvo dopravy zároveň uvedlo, že i když má pozitivní reakce na postupné zavádění výhradního provozu pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS). Je ale zřejmé, že ještě řadu let zůstane část železničních tratí se stávajícím zabezpečením.

„Je tedy určitě na místě věnovat pozornost také tomu, jak za daných okolností zvýšit pozornost strojvedoucích vůči návěstem a zároveň odhalit, jaké jsou příčiny zmíněných incidentů a jak jim předcházet,“ píše úřad.

Mohlo by vás zajímat

Pomůže to?

V současnosti je v České republice zhruba devět tisíc držitelů licence strojvedoucího. Dotazník mohou vyplnit on-line prostřednictvím odkazu získaného od zaměstnavatelů, profesních organizací nebo na sociálních sítích. Právě tam se v jedné z profesních skupit okolo akce strhla poměrně živá debata. Debatující byli ohledně přijatých opatření skeptičtí, kritizovali také otevřenost dotazníku pro širokou veřejnost.

Jen v červnu projelo návěstidlo hned několik vlaků. Poslední takové případy se staly na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Novým Jičínem, ve stanici Pardubice hlavní nádraží nebo v Letovicích, kde vlak se zabezpečovačem ETCS zastavil těsně před jiným spojem. Drážní inspekce má v plánu zprávu k případu pro veřejnost zpřístupnit podle generálního inspektora Jana Kučery na webu nejdříve na jaře příštího roku.