Třetí šok v globálním dodavatelském řetězci během pěti let. Automobilky a jejich dodavatelé zoufale hledají zdroje magnetů. Kvůli čínským vývozním bariérám je jich na trhu nedostatek.

„Celý automobilový průmysl je v naprosté panice,“ řekl cituje agentura Reuters Franka Eckarda, generálního ředitele společnosti Magnosphere v německém Troisdorfu. „Jsou ochotni zaplatit jakoukoli cenu,“ uvedl Eckard.

Průmysl se obává, že situace s drahými kovy by se mohla přeměnit ve třetí masivní šok v dodavatelském řetězci za posledních pět let. Nedostatek polovodičů vyřadil z výrobních plánů automobilek miliony aut v letech 2021 až 2023. Předtím pandemie koronaviru v roce 2020 na několik týdnů zastavila továrny.

Také tentokrát má automobilový průmysl jen minimum alternativ vzhledem k tomu, jak Čína dominuje trhu s magnety. Podle Reuters byl osud montážních linek automobilek ponechán na malém týmu čínských byrokratů, kteří posuzují stovky žádostí o vývozní povolení.

Mohlo by vás zajímat

Od elektromobilů přes chytré telefony až po větrné turbíny

Americký prezident Donald Trump v pátek prohlásil, že jeho čínský protějšek Si Ťin-pching souhlasil s dovozem minerálů a magnetů ze vzácných zemin do Spojených států.

Čína rovněž slíbila, že zrychlí schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že dosavadní zpoždění mělo procedurálními důvody. „Kovy vzácných zemin“ označují skupinu 17 chemických prvků, které jsou klíčové pro moderní technologie. Nezbytné jsou zejména v elektromobilech, větrných turbínách, chytrých telefonech a dalších elektronických zařízeních.

Čína kontroluje až 70 % celosvětové těžby vzácných zemin, 85 % rafinérské kapacity a přibližně 90 % výroby slitin a magnetů z kovů vzácných zemin, uvedla konzultační společnost AlixPartners. Průměrné elektromobily spotřebují zhruba půl kilogramu prvků vzácných zemin, zatímco auta jezdící na fosilní paliva spotřebují jen polovinu tohoto množství, uvádí Mezinárodní energetická agentura.

Pozastavení výroby je realita

Evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA minulý týden oznámilo, že někteří evropští dodavatelé automobilových součástek v reakci na omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny pozastavují produkci. „Dříve či později se s tím setká každý,“ cituje Reuters generálního tajemníka CLEPA Benjamina Kriegera.

Podle CLEPA byla ze stovek žádostí o vývozní licence, které dodavatelé podali od začátku dubna, dosud schválena pouze čtvrtina. Některé žádosti čínské úřady zamítaly z důvodů, které sdružení označilo za vysoce procedurální.