INZERCE

Nehoda. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Osm nehod z deseti zaviní chyba řidiče. Dokážeme jim předejít?

84 procent všech dopravních nehod na českých silnicích je způsobeno chybou řidiče.  Lidské chyby jsou nejnebezpečnějším faktorem, který vás na cestách může potkat.  Nová prediktivní technologie je může odhalit dřív, než se stanou nebezpečnými.

Ve statistice nehodovosti vydané Autoklubem České republiky se dočteme, že roce 2014 došlo na českých silnicích k více než 85 tisícům dopravních nehod, při nichž zemřelo 629 osob a dalších 2762 lidí bylo těžce zraněno. V 84 procentech byl viníkem dopravní nehody řidič, přičemž mezi hlavní příčiny nehod stále patří nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti.

Dodejme, že celková způsobená škoda se vyšplhala na 4933 mil. Kč.

Eliminace lidských chyb?

Nadějný technologický vývoj slibuje výzkum na Stanfordské a Cornellově univerzitě. Ačkoli v současnosti je již mnoho automobilů je již vybaveno asistenty řízení, senzory a kamerami, sledující okolní provoz či jízdní pruhy, nově vyvíjený systém využívá také sledování řidiče a vyhodnocování jeho reakcí.

Kamery sledující pohyby hlavy a těla řidiče identifikují v jistém předstihu změnu směru jízdy či jiný manévr. V kombinaci s dalšími bezpečnostními technologiemi automobilu, vyhodnocující pohyb vozu může být řidič předem upozorněn na potenciálně nebezpečný manévr.

Nakolik může být systém skutečně funkční, není jasné. Některé z jízdních manévrů nemusejí vždy obsahovat i zaznamenatelné fyzické podněty řidiče, sledovací zařízení může zmást střídání světla a stínu, či interakce se spolucestujícími. Další vývoj a testování jsou proto nezbytné, vysvětluje prof. Ashutosh Saxena z Cornellovy univerzity.

Z prozatím publikovaných dat vyplývá vcelku vysoká úspěšnost predikce chování řidičů, jež při testování dokázala odhadnout 77 procent řidičských manévrů, a to v průměru o 3,5 vteřiny dříve, než k nim došlo. Dočkáme se tedy automobilu, který nás bude varovat před námi samými?

Výzkumníci spolupracují s výrobci automobilů, systém je prozatím v samém zárodku, říká prof. Saxena. Nelze tak s určitostí říct, kdy se podobných hlídačů dočkáme v praktickém provozu. Cesta, kterou takové prediktivní systémy ukazují, jsou však poměrně slibné.

Petr Nutil