Systém sociálního leasingu by mohl domácnostem s nízkými příjmy v Německu umožnit přejít na elektromobil, aniž by musely nést počáteční náklady na jeho pořízení, uvádí studie ekologické neziskové organizace Öko-Institut. Analytici se inspirovali ve Francii.

„Sociální leasing by měl umožnit domácnostem s nízkými příjmy používat elektrická vozidla za výrazně snížené leasingové sazby – aniž by musely mít velké úspory nebo si brát půjčky,“ vysvětluje odbornice institutu na přechod k mobilitě Nelly Ungerová.

Dopady na výrobce

Studie začíná třemi analýzami rozsahu programu sociálního leasingu v Německu, konkrétněji otázkami, která vozidla by měla být součástí programu, do jaké míry by měla smysl integrace nabíjecí infrastruktury do konceptu sociálního leasingu a modelováním vlivu programu sociálního leasingu na elektrifikaci.

Ve druhé části jsou zkoumány otázky týkající se administrativního uspořádání systému sociálního leasingu v Německu s přihlédnutím k finančním, právním a regulačním kritériím.

Ve třetí části studie jsou zkoumány možné dopady sociálního leasingu na německé výrobce automobilů a zaměstnanost v automobilovém průmyslu.

Mohlo by vás zajímat

parkovací místo elektromobil
Elektromobilita. Ilustrační obrázek. Foto: Pixabay

Jako ve Francii?

Klíčovými faktory, které je třeba vzít v úvahu při navrhování systému, jsou příjmová hranice způsobilosti, typy podporovaných vozidel a také regionální rozdíly v dostupnosti nabíjecí infrastruktury nebo jiných dopravních prostředků, míní autoři.

Zpráva odkazuje na podobný program ve Francii, kde si způsobilí lidé mohou pronajmout elektrické vozidlo za pouhých 50 eur měsíčně, ačkoli autoři zdůraznili, že francouzský systém nelze převést do Německa jedna ku jedné.

Jen překlopit to nepůjde

Autoři studie například poznamenali, že vozidla střední třídy jsou běžnější mezi domácnostmi s nízkými příjmy v Německu než ve Francii.

Navrhli proto, že podobný program by proto měl zahrnovat tyto modely pro rodiny, aby se podpořilo širší přijetí.

Dotace nebo nízkoúročené půjčky na instalaci nabíjecí infrastruktury by také pomohly snížit náklady domácnostem s nízkými příjmy, uvádí dále studie.

Odborníci z Öko-Institutu zdůrazňují význam sociálně spravedlivých klimatických politik. Varují, že podpora energetické transformace by mohla klesnout, pokud by se spodní polovina výdělečně činných lidí nemohla zúčastnit. Nedávná zpráva například zjistila, že domácnosti s nízkými příjmy jsou nespravedlivě zatěžovány zvýšením síťových poplatků na financování expanze elektrické sítě.

Břemeno transformace není rozděleno férově

Většina Němců si přitom myslí, že břemeno energetické transformace není spravedlivě rozděleno, a mají malou důvěru v politiky, že přechod k elektrifikaci řádně zvládnou.

Koaliční smlouva nové vlády Friedricha Merze obsahuje stručnou část o dopravní politice, která zmiňuje program, který má umožnit domácnostem s nízkými příjmy přístup k elektrickým vozidlům, ale žádné další podrobnosti se v ní dočíst nelze.