České dráhy zůstávají i nadále pro investory bezpečnou sázkou, alespoň podle mezinárodní ratingové agentury Moody’s. Ve svém hodnocení ocenila jejich stabilní postavení na českém železničním trhu i finanční výkonnost.
Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. České dráhy oznámily třetí rok po sobě ziskové hospodaření, v roce 2024 to bylo 1,3 miliardy korun, v roce 2023 3,8 miliardy korun a v roce 2022 to bylo 14 milionů korun.
Miliardové investice
V loňském roce zároveň České dráhy proinvestovaly 20 miliard korun na nové vozy. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince hodnota ratingu ukazuje, že je investiční strategie vnímána jako rozumná, dlouhodobě udržitelná a zdravá. „Pro naše cestující to navíc znamená, že v investicích do nových vlaků budeme moci v dosavadním tempu pokračovat i nadále,“ uvedl.

Agentura Moody’s pozitivně hodnotí podle Českých drah jejich likviditu a provozní cash flow, vytvoření dostatečných rezerv na pokrytí plánovaných kapitálových výdajů a zvyšující se tržby z přepravy cestujících. Ocenila strategické postavení společnosti na tuzemském železničním trhu, a to jak v dálkové, tak v regionální dopravě.
Budování konkurenceschopnosti
„Je také důležité zmínit konstatování Moody’s, že investiční výdaje na pokračující modernizaci vozidlového parku nebo servisního zázemí v osobní i nákladní dopravě, které jsou z části financovány externím dluhem, jsou důležitou podmínkou budování konkurenceschopnosti,“ sdělil člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro ekonomiku a nákup Lukáš Svoboda.
O pozitivním ratingovém hodnocení Českých drah, ještě v původní hodnotě, mluvil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už na konci dubna. Je to podle něj důležitá zpráva do budoucna z hlediska dluhové služby a z hlediska toho, aby úvěry, které České dráhy mají, získaly co nejnižší úrok.
Magická šestka
Ratingovou agenturu zajímá podle dřívějšího vyjádření Krapince, zda je poměr dvou klíčových ukazatelů, a to je dluh vůči ebitdě, větší nebo menší než šest, což agentura považuje za silný ukazatel finančního zdraví. „České dráhy se už třetím rokem drží pod šestkou,“ uvedl na únorové konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy Krapinec.
České dráhy mají podle něj také ambici v tomto pásmu zůstat, aby neohrozily ratingové vysvědčení. „To vám zjednodušeně říká, za jakých podmínek je vám někdo ochoten půjčit své peníze. Čím lepší máte vysvědčení, tím máte v podstatě lepší ratingový stupeň a tím lépe se financujete,“ sdělil generální ředitel Českých drah.
Mohlo by vás zajímat

Firmě to zároveň umožňuje si výhodně půjčovat na obnovu vozovkového parku, v takových situacích je podle něj naprosto nezbytné, aby měla levné úvěrové zdroje.
Emise dluhopisů
Ve výroční zprávě za rok 2024 skupina České dráhy uvádí, že je jejím hlavním cílem při řízení kapitálové struktury udržovat dlouhodobě udržitelnou míru zadlužení a rating na investičním stupni. Skupina používá jako zdroj dlouhodobého financování zejména emise dluhopisů a čerpání dlouhodobých investičních úvěrů.
Čistý dluh
Strukturu kapitálu skupiny tvoří podle výroční zprávy čistý dluh, jde o výpůjčky, včetně závazků z leasingu, snížené o peněžní prostředky a peněžní ekvivalenty, a vlastní kapitál, který zahrnuje základní kapitál, fondy a nerozdělený zisk.
Na konferenci Financování dopravy Krapinec uvedl, že stejně jako v loňském, i v letošním roce, plánují jít České dráhy „pro nějaký dluhopis“. „Naše představa je přibližně pět set milionů eur. Půjdeme určitě do světa, minimálně do Evropy,“ nastínil.
Zadlužení Českých drah je v současnosti podle generálního ředitele „v hrubém“ šedesát šest miliard korun, „v čistém“ šedesát miliard korun. „Člověk by si řekl, že je to hodně nebo málo, my říkáme – není to úplně relevantní, důležité je se držet poměrových ukazatelů,“ sdělil už v únoru Krapinec.