Zájem o pozici koncesionáře v prvním železničním PPP projektu v České republice, výstavbu trati mezi hlavním městem a Letištěm Václava Havla Praha, mají tři mezinárodní konsorcia. Správa železnic dnes otevřela žádosti o účast v zadávacím řízení. Přihlásila se sdružení vedená společnostmi Vinci Railways, Gülermak Invest a Strabag Motorway. Jejich členy jsou podle státní organizace i české firmy.

„Správa železnic vnímá zájem uchazečů jako pozitivní signál a potvrzení významu projektu železnice na letiště pro budoucnost železniční dopravy v České republice,“ informovala Správa železnic. Takový výsledek je podle ní obzvlášť cenný v kontextu současné složité situace, kdy mezinárodní investiční prostředí čelí zvýšené nejistotě. Investor má zajistit vybudování trati a následně se postarat o její údržbu po dobu 25 let.

Spojení z Prahy na letiště se plánuje přes tři dekády. Celková délka úseků, kde se počítá s PPP projektem, je 14,5 kilometru. Náklady projektu jsou 1,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 27,5 miliardy korun. Zahájení výstavby je v plánu v roce 2026 a dojet vlakem z centra Prahy na letiště by mělo být možné v roce 2030.

Čerpá se z PPP projektu dálnice D4

Správa železnic sdělila, že v následujících týdnech posoudí splnění kvalifikačních požadavků jednotlivých uchazečů. Poté začne fáze soutěžního dialogu, která povede k finálním nabídkám a výběru nejvhodnějšího partnera pro realizaci projektu.

Advokátka Kateřina Šveřepová z advokátní kanceláře Portos na akci pořádané pro investory loni v září uvedla, že zadavatel bude od koncesionáře požadovat dostatek zkušeností s PPP projekty a preferováni budou zájemci se zkušenostmi s PPP projekty na železnici.

Mohlo by vás zajímat

Disponovat by také měli dostatečným obratem. Až 95procentní váhu bude mít při výběru vítěze podle Šveřepové ekonomicky nejvýhodnější nabídka NPV plateb za dostupnost. Vedlejším kritériem budou kvalitativní aspekty nabídky. Váhu budou mít pět procent.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už v minulosti řekl, že základní parametry projektu budou vycházet z realizace PPP projektu dostavby dálnice D4, samozřejmě se zohledněním železničních specifik. „Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ konstatoval Kupka.