Ministr dopravy Dan Ťok bude tento týden ve Sněmovně vysvětlovat problémy s D8. Jeho úředníci připravili materiál v němž tvrdí, že je vše v pořádku. Jenže – po dálnici se stále nejezdí.
Z celkově plánovaného počtu 22 staveb na trase Praha – Ústí nad Labem – Německo jich je hotových 16 a podle materiálu ministerstva dopravy s názvem „ZPRÁVA O REALIZACI PROGRAMU – 327 220 Výstavba dálnice D8 Praha – Ústí nad Labem – státní hranice ČR/SRN“, který má redakce Ekonomického deníku k dispozici jsou všechny úseky naprosto v pořádku. V materiálu se však téměř nezmiňuje, že jde jen o cca 2/3 plánovaných úseků.
Ministerstvo a především ministr dopravy Ťok však stále tvrdí, že zbývající úseky se podaří dokončit do konce tohoto roku. Ministr to v neděli zopakoval v pořadu TV Prima Partie s tím, že jeho lidé začali „opatrně posílat pozvánky“ na slavnostní otevření D8 v polovině prosince. Při jednání hospodářského výboru poslanecké sněmovny minulý týden byla „dé osmička“ také předmětem kuloárových debat. „Je super, že teď jedete deset centimetrů denně, ale ono začne mrznout a může se to zpomalit. Byl bych opatrný se stanovováním finálních termínů,“ říkal v přestávce jednání poslanec výboru František Laudát zástupcům ministerstva dopravy
Největší problémy dělá stavbařům poslední nehotový úsek aktuálně se řeší úsek kolem Prackovic nad Labem, kde je nestabilní podloží. To by mohlo ohrožovat dopravu a v tom případě ministerstvo auta na trasu v prosinci nepustí.
Základní koncepce dálnice D8 byla schválená vládou už v roce 1963. Tedy před třiapadesáti lety. První úsek Řehlovice – Trmice byl otevřen po 27 letech. Zatím poslední dostavěná část vede z Prahy k výjezdu Zdiby je otevřená od začátku roku. V provozu je tak přes 80 km dálnice. V průměru po ní projede 24 tisíc aut denně, i když okrajová část vedoucí na hranice s Německem je využívána výrazně méně. Důvodem je samozřejmě stále nedokončená část mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Výstavba dálnice D8 tak má podle zjištění NKÚ z června tohoto roku už 15 let zpoždění. Průtahy navíc celý projekt prodražují.
Jen dokončené stavby stály zatím přes 30 miliard korun – peníze poslal stát ze svého rozpočtu, část si ale i vypůjčil a další zhruba miliardu a půl získal z evropských dotací Fondu soudržnosti. Přispělo i Německo (hlavně na ochranu přehradní nádrže Gottleuba na území českého souseda). Celkem podle zprávy stát počítal s téměř 45 miliardami korun. Jenže právě vyhodnocení velmi problémového úseku je odložené až po jeho dokončení. Přitom jen odklízení škod po masivním sesuvu půdy z roku 2013 vyjde na stovky milionů korun, prodraží se i další opatření, která by měla podobným událostem bránit. V roce 2004 ministerstvo dopravy odhadovalo, že jeden kilometr dálnice bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už počítalo s částkou 345 milionů korun.
Podívejte se, kolik jednotlivé úseky D8 stály a kdo je platil
Problémy se navíc nevyhýbají ani už dostavěným částem. Kvůli dutinám v podloží se prohýbá vozovka mezi Lovosicemi a Bílinkou. ŘSD tak nyní zvažuje, jak úsek (který se začal stavět v roce 2007) opravit. Společnost Eurovia, která stavbu prováděla, ale pochybení odmítá. Otevření další části dálnice zvýší zátěž i tady a zvlnění by se tak mohlo ještě zhoršit. Ani tenhle fakt navíc závěrečná zpráva nezohledňuje.
Vanda Kofroňová a Jiří Reichl