Pozitivně. Tak se staví oslovení výrobci automobilů ke zveřejněnému Akčnímu plánu pro automobilový průmysl, který v minulém týdnu představil eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas. „Výsledek tohoto dialogu představuje z pohledu koncernu Volkswagen velkou příležitost, jak v této náročné geopolitické situaci sladit ochranu klimatu, konkurenceschopnost a hospodářský pokrok,“ uvedl předseda představenstva koncernu Oliver Blume.

Blume dodal, že koncern Volkswagen jako přední evropský výrobce automobilů vítá, že se podařilo najít pragmatický přístup s Evropskou komisí tak brzy po jejím nástupu do funkce. Koncern uvítal i to, že se Evropská komise rozhodla prodloužit období pro splnění emisních cílů automobilek z jednoho roku na tři roky.

Návrh má automobilkám poskytnout více času na dosažení stanovených cílů a odkládá uplatňování pokut až do roku 2027. Tříletý vyrovnávací mechanismus podle Blumeho znamená, že EU nepřijde „ani o gram úspor oxidu uhličitého na ochranu klimatu“. Zároveň ale dává výrobcům větší flexibilitu, aby mohli urychlit poptávku trhu po perspektivní a ke klimatu šetrné elektrické mobilitě s novými cenově dostupnými modely.

„Přimlouvám se za to, aby Parlament a Rada tento návrh schválily a uvolnily tak cestu, kterou otevřeli předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová, odpovědný komisař Apostolos Tzitzikostas a výkonný místopředseda Stéphane Séjourné,“ uvedl Oliver Blume.

Mohlo by vás zajímat

Akční plán vítá podle Davida Pavlíčka také české zastoupení společnosti Hyundai Motor Europe. Dodal ale, že je mezi dnešní přirozenou poptávkou po čistě elektrických vozidlech a emisními cíli na následující tři roky stále významný rozdíl. „Pro oživení poptávky jsou v tomto ohledu klíčové další kroky jako rozšiřování infrastruktury nebo systematické vládní pobídky. Jde především o dotace na nákup elektromobilu, a to jak pro privátní, tak fleetové zákazníky. Zároveň je důležité, aby byl takovýto dotační program dlouhodobý, aby mohly automobilky efektivně plánovat,“ upozornil Pavlíček.

Kromě odkladu uplatňování pokut Akční plán počítá i s tím, že půjde dalších 1,8 miliardy eur na investice do vytvoření bezpečného a konkurenceschopného dodavatelského řetězce pro suroviny na baterie, posílit se má také tlak na rozvoj softwaru a autonomní mobility.

Jak Ekonomický deník informoval, na vývoj vozidel nové generace, softwaru a hardwaru i testovacích zařízení má putovat jedna miliarda eur z veřejných i soukromých zdrojů, které budou v období let 2025 až 2027 podporovány z programu Horizon Europe. Dalších 570 milionů eur je určeno na infrastrukturu pro alternativní paliva a nabíječky s důrazem na nákladní automobily. Cíl vyrábět do roku 2035 pouze stoprocentně bezemisní auta ale i nadále platí. 

„Akční plán pro autoprůmysl je mix opatření, která mohou mít dílčí dopad, ale většinou to je příliš málo a příliš pozdě,“ myslí si odborník mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap. Rozložení výpočtu pokut přes tři roky autoprůmyslu podle něj určitě pomůže, sníží se tak objem placených pokut. Vhodná je i podpora dobíjecí infrastruktury, nicméně je Knap skeptický ohledně přínosů investic do baterií a ohlášené podpory zaměstnanců.

„Velmi pozitivně vnímám naopak důraz na oblast autonomních vozidel – to je skutečně zásadní oblast budoucnosti,“ uvedl. Přínosná pro rozvoj českých kapacit by v této oblasti podle něj mohla být i přeshraniční spolupráce. „Je také velmi pozitivní, že už se Evropská komise konečně baví s automobilovým průmyslem a připomínky i obavy průmyslu reprezentujícího sedm procent HDP Evropské unie jsou brány v potaz,“ uzavřel Knap.