Správa železnic plánuje zahájit letos první dvě části rychlotrati z Brna do Přerova. Nejdříve začnou práce mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, pro kterou už probíhá výběr zhotovitele. Nyní oznámila, že hledá zhotovitele také pro 17 kilometrů dlouhý úsek mezi Kojetínem a Přerovem. Nejvyšší přípustná nabídková cena je 11,1 miliardy korun. Zahájení prací je naplánováno na letošní rok, hotovo bude v závěru roku 2028.
„Rekonstrukce traťového úseku mezi Kojetínem a Přerovem je součástí výstavby rychlotrati z Brna do Přerova. Jejím výsledkem bude plně dvoukolejná železnice pro rychlost 200 kilometrů za hodinu, což se projeví na výrazném zkrácení doby cestování. Na jízdu vlaků bude dohlížet evropský zabezpečovač ETCS,“ informovala Správa železnic.
Součástí stavby bude i rekonstrukce železničních stanic Kojetín a Chropyně, kde vzniknou nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude veden podchody, ze kterých má být zajištěný bezbariérový přístup.
Namísto dosavadní stanice Věžky vznikne podle Správy železnic stejnojmenná zastávka, případné přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka, která se bude nacházet u obce Bochoř. Zruší se všech 14 přejezdů, nahradí je buď nadjezdy, nebo podjezdy. Koryto řeky Moravy v Kojetíně překlene nový most dlouhý 120 metrů.
Mohlo by vás zajímat
Realizace stavby je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
V úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem má přibýt druhá kolej a také dojde k odstranění všech současných přejezdů. Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané náklady na stavbu úseku přesahují 7,7 miliardy korun. Celkové výdaje na modernizaci tratě mezi Brnem a Přerovem předpokládá Správa železnic kolem 80 miliard korun.
„Celá modernizace trati by měla být hotová na přelomu 20. a 30. let – konkrétní termín bude záviset na očekávaném rozhodnutí vlády o způsobu financování části dílčích staveb,“ poznamenala už dříve mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.