Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje odstartovat stavbu severní části Pražského okruhu v roce 2028, ale už letos začne vykupovat pozemky na dvou úsecích. Jde o části Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves. „Myslím, že ceny jsou pro vlastníky pozemků poměrně lukrativní. Věřím, že s většinou najdeme shodu, tak jako jsme ji našli u úseku Běchovice – D1, kde bylo vyvlastňovacích procesů velmi málo a výkupy pozemků tam šly neskutečně rychle,“ uvedl v podcastu ŘSD generální ředitel státního podniku Radek Mátl.
Zemědělská půda určená k výkupu je oceněná znaleckým posudkem a cena pak vynásobená osmi, u stavebního pozemku je to 1,5násobek znalcem stanovené ceny, informovalo ŘSD.
Cílem podle ŘSD je, aby byl okruh dokončený v letech 2030 až 2031. Severní část okruhu se skládá ze tří úseků a podle Mátla pomohlo, že ŘSD získalo kladné stanovisko EIA na úseky Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves. „To odšpuntovalo přípravu stavby. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro společné povolení stavby,“ řekl Mátl.
Uvedené úseky vedou od dálnice D8 k dálnici D7, od Ruzyně přes Suchdol, kolem Dolních Chabrů, Zdib až na křižovatku Březiněves s dálnicí D8. Na úsek Březiněves – Satalice ještě není vydané kladné stanovisko EIA. „V tomto území přetrvává odpor některých samospráv, městských částí – Suchdol, Dolní Chabry, Zdiby a další. Snažíme se s nimi jednat. Shromáždili jsme veškeré jejich připomínky, a pokud to bude jen trochu možné a pokud to legislativa a technické řešení stavby umožní, pokusíme se jim vyhovět a začlenit je do samotné dokumentace,“ doplnil k tomu Mátl.
Mohlo by vás zajímat
Na zbytku Pražského okruhu připravuje ŘSD zejména řešení křižovatky u letiště, stavby mimoúrovňových křižovatek Aviatická a Ruzyně – MÚK Aviatická. Křižovatku Aviatickou chce státní podnik začít stavět letos a následující úsek a odstranění úrovňového přechodu buď v roce 2026, anebo v roce 2027.
„Cílem je kapacitně a bezpečně napojit letiště Ruzyně, protože současné napojení je z hlediska bezpečnosti a plynulosti dopravy nevyhovující,“ pozanmenal Radek Mátl. Mezi roky 2026 a 2027 plánuje ŘSD také zkapacitnění stavby D0 515 mezi Barrandovem a dálnicí D5 ze čtyřproudového na šestiproudové uspořádání. Sedm kilometrů dlouhý úsek je nejstarší část Pražského okruhu, zprovozněná již v roce 1983.
V prosinci 2024 začalo ŘSD stavět 12,6 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu z Běchovic na D1. Cena stavby vzešlá z výběrového řízení je 9,76 miliardy korun bez DPH, práce by měly trvat do zprovoznění tři roky. Úsek bude šestipruhový. Společně s ním chce ŘSD na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.