INZERCE

Rakousko a Německo chystají mýtné za emise CO2. Ilustrační snímek. Foto: Flicker/Eurowag

Zvýšení mýtného v Německu se citelně prodraží, dotkne se i menších dodávek

Německý Spolkový sněm schválil zákon ministra dopravy Volkera Wissinga (FDP), který od 1. prosince 2023 zavádí dodatečný příplatek za CO2 k sazbám mýtného v Německu. Od 1. července 2024 se navíc bude mýtné vztahovat také na menší dodávky o hmotnosti 3,5 tuny a více, doposud se platilo od 7,5 tuny. Silniční dopravci zvýšené náklady přenesou na zákazníka, ze svých marží už ho nezaplatí. 

Příplatek CO2 pro nákladní soupravu nad 18 t s pěti a více nápravami a motorem EURO VI činí 0,158 EUR (3,90 Kč/km), stávající poplatek se tím výrazně zvýší. Konkrétně o 83 procent. V praxi bude znamenat, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince český dopravce o dva tisíce více, za tranzit do Francie přes Německo si pak připlatí přes šedesát euro,“ přiblížil za Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Problémem budou rovněž přejezdové kilometry, které vozidlo ujede bez nákladu. I zvýšené náklady na ně, podobně jako na mýto, bude muset dopravce zahrnout do ceny pro zákazníka. Ve své marži už je pojmout nedokáže, uvedl Česmad. Každá přeprava tak bude dražší.

Zvyšování mýtných sazeb bude možné díky směrnici Evropské unie, podle které by se měla nákladní vozidla rozřadit do pěti tříd podle množství vypouštěných emisí. Jak napsal nedávno Ekonomický deník, nová pravidla pro kalkulaci mýtného v Německu a Rakousku by měla vejít v platnost koncem letošního, respektive začátkem příštího roku. Zatímco v Německo začnou platit už od 1. prosince 2023, Rakousko plánuje změnu od 1. ledna 2024. Další členské státy EU by měly implementovat směrnici o eurovinětě nejpozději do března 2025. V Česku se počítá se zvýšením mýtného pro nákladní dopravce od března příštího roku, jak v červnu uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Platí, že aby mohly kamiony získat lepší třídu CO2 a tedy i nižší mýtné, musí dopravci včas dodat informace, které jsou pro kalkulaci CO2 u vozidla nezbytné, jak upozornila společnost Eurowag. V opačném případě budou všechna těžká nákladní vozidla se spalovacím motorem automaticky klasifikována do 1. třídy emisí CO2, což pro dopravce znamená nárůst mýtného až o 70 až 80 procent.

Vozidla, jež mají nárok na lepší mýtnou sazbu, tedy produkují méně CO2, jsou jasně definovaná – mezi podmínky patří například první registrace po 1. červenci 2019. Parametrů, podle kterých se emisní třída CO2 počítá, je však mnohem více a právě dodání těchto údajů je v zájmu dopravců, jejichž vozidla mají nárok na zařazení do jiné než 1. třídy CO2.

Německo žádá i aktualizaci údajů o hmotnosti vozu

Druhou novinkou, které Německo v souvislosti s výběrem mýta chystá, je povinnost všech dopravců aktualizovat informace týkající se hmotnosti vozidla. Zatímco dosud se k výpočtu mýta používala největší povolená hmotnost vozidla, v technickém průkazu jde o údaj F.2, nyní je potřeba uvést nejvyšší technicky přípustnou celkovou hmotnost při zatížení, tedy F.1. Tato aktualizace se podle odhadů Eurowagu týká až 55 tisíc vozidel, které zákazníci společnosti provozují.

Dálnice, silnice, kamiony. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Chceme naše zákazníky motivovat, aby povinnost aktualizace údajů o vozidle splnili včas. V případě mandatorních údajů o hmotnosti F.1 v Německu se tak vyhnou případné pokutě. U nové klasifikace do tříd CO2 se pro změnu dopravcům nabízí možnost nižších poplatků za mýto v případě, že jejich vozidla splňují příslušné parametry,“ uvedl Toll product manager společnosti Eurowag Ferdinand Butaš.

Dopravci mohou využít refundaci daní

Dalším faktorem, který výrazně ovlivňueje dopravce, je drahá nafta. „Než zafungují dieselové indexy nebo zákazník přistoupí na vyšší cenu za přepravu, dopravce zažívá velký nápor na své cash-flow,“ uvedl nedávno pro ČTK Generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Připomněl, že vláda o prázdninách zrušila sníženou spotřební daň z nafty o 1,50 Kč na litru nafty a tím podle něho stát promarnil příležitost zavést vratky spotřební daně z nafty.

Zdůraznil, že Česká republika je ve středu Evropy, ale tisíce kamionů jen projede a netankuje. Vratky daně by tak podle něho neohrozily inkaso daní a naopak přilákaly by tranitující dopravce a zajistily i výhodné podmínky pro české dopravce, kteří by následně státu zaplatili mnoho peněz na daních a odvodech.

Dopravci mohou každopádně v zájmu zvýšení efektivity a snížení emisí využít některé služby jako palivové karty, ale také finanční služby nebo refundaci daní, jak upozornil Eurowag. Daňové vratky můžou podle společnosti firmám pomoci překonat nárazové zvýšení mýtných poplatků, stabilizovat cash flow nebo snížit byrokratickou zátěž. Jednou z možností je například služba vrácení DPH z mýtného, a to včetně možnosti vratky předfinancovat. „Vzhledem k tomu, že pro většinu zákazníků budou nadcházející změny znamenat dražší mýto, počítáme s tím, že bude zájem o navýšení úvěrových limitů,“ uvedl Butaš.

(mig)