INZERCE

Nabídka společnosti Goodhao počítá s tím, že společnosti EH Malina budou dodány společností Goodhao veškeré technologické sety pro fotovoltaické elektrárny a tepelná čerpadla, včetně nosného, montážního a spojovacího materiálu a dalšího příslušenství pro instalaci. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Změní čínské Goodhao razantně český trh s fotovoltaikou? Solární asociace je zatím zdrženlivá

Změní čínské Goodhao český trh s fotovoltaikou? Jaký nový model prodeje fotovoltaických elektráren chce na trhu vlastně spustit? Jak první na trhu přichází s obchodním modelem/prodejem FTC (Factory to Consumer). Změní cenovou politiku přímý prodej a distribuce přímo od výrobců? Čínská společnost Goodhao vstoupila na český trh minulý týden, když představila nabídku na dodání fotovoltaických elektráren a tepelných čerpadel pro Energetický holding Malina, který se dostal do insolvence. Goodhao by se mohlo stát novým investorem padlé Maliny. Výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář je ohledně Goodhaem avizované razantní změny na českém trhu zdrženlivý. V poslední době podle něj na český trh vstoupily například polské firmy – specialisté na střešní instalace. „Je to běžná součást diverzifikace trhu. Nečekáme proto nějaké zásadní změny,“ říká Krčmář. 

V loňském roce 2023 bylo do české sítě připojeno celkem 82 799 solárních elektráren, jejichž celkový výkon dosahuje 970 megawatt-peak (MWp). Oproti roku 2022 to znamená růst v počtu nových elektráren o 145 procent a tento trend zjevně polevovat nebude.

Čínské Goodhao si vybralo Českou republiku jako první zemi v rámci evropského trhu, kde odstartuje zcela nový způsob dodávek technologií pro obnovitelé zdroje energií. Jako první společnost na tuzemském trhu chce dodávat komponenty pro fotovoltaiku a tepelná čerpadla přímo od zahraničních výrobců, tedy bez zbytečných distribučních poplatků a marží přeprodejců, jak je dosud obvyklé.

Goodhao iniciovalo a založilo Alianci výrobců nových energetických technologií (Alliance Of Manufacturers Of New Energy Technologies), se kterými bude na dodávkách zboží spolupracovat. Členy aliance jsou nejvýznamnější výrobci a dodavatelé fotovoltaických systémů, mezi které patří například Apex Solar, FoxEss či Haier.

Tento nový přímý způsob prodeje by mohl výrazně snížit tuzemské ceny technologií pro obnovitelné zdroje. Fotovoltaické elektrárny i tepelná čerpadla by mohly být pro zákazníky výrazně levnější, a tudíž cenově dostupnější. Společnost Goodhao chce v Česku roce 2024 spustit přímý prodej technologií zákazníkům, a to formou e-shopu.

Obchodní cíle čínské společnosti Goodhao na českém trhu jsou nadmíru ambiciózní. Naplňovat je chce zejména díky přímé spolupráci a partnerství se světovými výrobci fotovoltaiky a technologií, jako jsou zmínění FoxEss či Haier. Právě díky přímému prodeji fotovoltaiky od výrobců chce zákazníkům nabídnout komponenty za nižší ceny, než je nyní obvyklé.

„Díky zásadním změnám v dodavatelské strategii, s pomocí nově vytvořené aliance a díky našemu silnému zázemí a spolupráci se špičkovými výrobci i čínskou vládou jsme schopni tuto cenu výrazně snížit a tím pomoci zákazníkům s dostupností obnovitelných zdrojů energií. Cílem dodavatelské strategie společnosti Goodhao je expanze špičkové technologie v oblasti obnovitelných zdrojů energií na mezinárodní trh, zejména pak evropský trh. Český trh v oblasti fotovoltaiky zažívá dynamický růst, a obnovitelné zdroje energie zde mají silnou finanční podporu od státu, který plánuje do roku 2030 zvýšit jejich podíl až na 30 procent. Výsledky analýz českého trhu nám ukázaly, že hlavním faktorem, který brání širšímu rozšíření fotovoltaických elektráren, je především cena. Právě to chceme nyní za pomoci naší strategie přímého prodeje změnit,“ řekl Ekonomickému deníku předseda představenstva společnosti Goodhao Wang Chengluo.

Předseda představenstva společnosti Goodhao Wang Chengluo. Foto: Goodhao

Proměnit se chystá Goodhao i samotný způsob nákupu fotovoltaických elektráren. Technologické sety chce nabízet formou on-line prodeje a chytrých e-commerce nástrojů. V první polovině letošního roku chystá společnost spustit e-shop, kde si každý zákazník vybere za pomoci smart modelace komponenty na míru spotřeby své domácnosti a střechy či zahrady svého domu.

„Pracujeme na přípravě spuštění e-shopu, kde si budou moci lidé vybrat komponenty pro fotovoltaickou elektrárnu na míru svého domu. Naším cílem je připravit pro on-line nákup řešení, které bude technicky jednoduché, bezpečné a srozumitelné každému,“ doplnil pro Ekonomický deník Wang Chengluo.

Nákupem fotovoltaiky v e-shopu to podle zástupců firmy ale končit nemá. Svým zákazníkům chce Goodhao pomoci i s instalací elektrárny.

„Naše strategie je v první fázi postavena na dodávkách komponentů. Na českém trhu už začínáme postupně oslovovat  montážní a instalační firmy a jednáme s nimi o spolupráci. Goodhao bude na rozdíl od tradičních společností tuto službu pouze zprostředkovávat. Instalačním firmám a partnerům chceme nabízet velmi nadstandardní podmínky tak, aby pro ně bylo zapojení do našeho partnerského programu co nejvýhodnější a zákazníkům jsme zprostředkovali co nejkvalitnější instalaci. Připravujeme platformu, kde si zákazník bude mít možnost vybrat instalační firmu podle referencí a zarezervovat si termín montáže,“ dodává Wang Chengluo.

Konkurence je veliká, říká šéf Solární asociace

Výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář je ohledně ambicí Goodhao zdrženlivý. V poslední době podle něj na český trh vstoupili například polští specialisté na střešní instalace.

„Je to běžná součást diverzifikace trhu. Nečekáme proto nějaké zásadní změny,“ řekl Ekonomickému deníku Krčmář a podotkl, že neví, jaké modely chce Goodhao spustit. „Na trhu je několik set firem z oblasti solární energie,“ doplnil. 

K avizovanému obchodnímu modelu/prodeje FTC (Factory to Consumer) Krčmář uvádí, že jej zatím nemůže posoudit.

Podle něj Goodhao nabídne možná maximálně nižší cenu komponentů.

Právě to je ale pro společnost Goodhao zásadní cíl, tedy zákazníkům na českém trhu výrazně zlevnit nákup fotovoltaiky.

Instalace pak bude společnost pouze zprostředkovávat, a to tak, že zákazníkům doporučí prověřené a osvědčené instalační firmy, které na trhu úspěšně působí.

Prostor pro nové hráče

Prodej fotovoltaických elektráren v České republice raketově stoupá, to hraje novým hráčům na trhu jednoznačně do karet.

Podle dat Solární asociace se postavilo na 1 gigawatt nových fotovoltaických elektráren, celkem jich vzniklo skoro 83 tisíc. Objevují se především na střechách rodinných domů, připojovat se však začínají i velké firemní elektrárny a první solární parky. Zásadně se obrací situace na trhu realizačních firem: podle průzkumu STEM/MARK provedeném ve spolupráci se Solární asociací je většina instalačních firem připravena na další růst v roce 2024. Kvůli konkurenčnímu boji a preferencím spotřebitelů však dnes kvalitnější dodavatelé paradoxně mohou mít problémy sehnat zákazníky. Významné rezervy máme nadále v akumulaci energie u velkých solárních elektráren.

V roce 2023 bylo do sítě připojeno celkem 82 799 solárních elektráren, jejichž celkový výkon dosahuje 970 megawatt-peak (MWp). Oproti roku 2022 to znamená růst v počtu nových elektráren o 49 tisíc a 145 procent. Co do výkonu solární trh v Česku loni oproti roku 2022 narostl o 681 MWp (tedy o 236 procent). Výrazně posílil segment firemních střešních a pozemních elektráren. Projektů s výkonem nad 100 kWp vzniklo pětkrát víc, k celkovému růstu přispěly 183 megawatty. Podepsalo se to i na průměrné velikosti FVE: ta vzrostla z 8,6 kWp na 11,7 kWp. Do sítě bylo připojeno také 25 elektráren s výkonem přesahujícím 1 MWp. Nešlo přitom jen o velké firemní střešní elektrárny, ale i o první solární parky od roku 2011.

Růst loni opět táhly domácnosti, 80 tisíc střech bylo nově pokryto panely s celkovým výkonem 823,3 MWp. Průměrná velikost domácích FVE byla loni 10,3 kWp (oproti průměrné velikosti 6,7 kWp v roce 2022). Rodiny z 92 procent volí řešení kombinované s bateriovým úložištěm s průměrnou kapacitou 12 kWh (2022: 11,7 kWh). Motorem rezidenčního sektoru je i nadále úspěšný program Nová zelená úsporám.

Nepolevující růst poptávky přilákal do solárního odvětví vysoký počet instalačních firem. Zatímco v roce 2022 kvůli jejich nedostatku čekali zákazníci na zprovoznění elektrárny mnohdy několik měsíců, loni se čekací doby výrazně zkrátily. Podle výzkumu agentury STEM/MARK u firem sdružených v Solární asociaci jsou instalační firmy připravené na další růst poptávky.

Ministerstvo životního prostředí vypsalo na sklonku loňského roku prostřednictvím Modernizačního fondu čtyři nové dotační programy, které podpoří formou investičních dotací rozvoj fotovoltaických elektráren, a to jak pozemních, tak střešních. Celková alokace nových výzev činí 11 miliard korun.

(rov)