INZERCE

Naopak v regionální dopravě se společnosti Deutsche Bahn podařilo v první polovině loňského roku posílit svou pozici na trhu a zvýšit svůj podíl na úroveň roku 2020. Foto: Deutsche Bahn

Spolkové země v Německu požadují vyšší odškodnění za zpoždění vlaků. Limit je šest minut

Výbor pro životní prostředí německého Spolkového sněmu chce vyšší kompenzace pro cestující ve vlacích v případě jejich zpoždění. Podle návrhu by tak zákazníci, kteří přijedou do cílové stanice se zpožděním 60 minut, neměli už dostávat 25 procent zaplaceného jízdného, ale rovnou o deset procent víc. V případě zpoždění v době trvání 120 minut by se náhrada zvýšila z 50 na 60 procent. Doporučení bude projednáno na zasedání zemské komory 12. května, napsal německý dopravní web Bahnblogstelle. Opožďování vlaků narůstá.

V dokumentu se uvádí, že vzhledem k vysokému počtu zrušených a zpožděných vlaků a také k rekordní výši vyplacených kompenzací je z hlediska spotřebitelské politiky nezbytné nadále motivovat k větší spolehlivosti a přesnosti železniční dopravy“. Zvýšení by bylo rovněž ekonomicky odůvodnitelné, neboť od roku 2023 by společnost již nemusela vyplácet náhrady za „vyšší moc”.

Proti plánu se však vyslovily železnice. Jejich mluvčí sdělila listu Rheinische Post, že výše kompenzací by neměla vliv na přesnost. Zvýšení by pro společnost naopak znamenalo značnou dodatečnou zátěž. „Příliš mnoho vlaků na příliš málo a příliš starých kolejích, na kterých se navíc staví více než kdykoli předtím: To v současné době železnici zpomaluje,“ uvedla mluvčí.

Každý třetí dálkový vlak Deutsche Bahn měl v březnu trable

V březnu dosáhly vlaky ICE (vysokorychlostní vlaky) a IC (InterCity) včasného příjezdu pouze na 68,4 procenta zastávek, oznámila ve čtvrtek společnost. To znamená, že dochvilnost se oproti lednu (73,2 procenta) zhoršila téměř o pět procentních bodů. Deutsche Bahn si pro rok 2023 jako celek stanovila cíl výrazně nad 70 procenty – po loňských 65,2 procenta.

Vlak je v železničních statistikách považován za dochvilný, pokud do stanice nepřijede se zpožděním větším než šest minut. Odřeknutí vlaku nebo zmeškaný spoj se nezohledňují.

Na dochvilnost železnic má v současnosti vliv především přetížená infrastruktura. V březnu 2023 pokračovala společnost DB v rozsáhlých stavebních pracích na celé železniční síti. Až tisíc stavenišť denně narušovalo dálkovou dopravu, zejména v druhé polovině března,” uvedl koncern k novým údajům o dochvilnosti. Od července 2024 plánuje DB provádět rozsáhlé rekonstrukce na důležitých tratích, aby mohla nabízet více a spolehlivějších železničních služeb.

Podle údajů byla v březnu dochvilnost v regionální dopravě 92,6 procenta. Ve srovnání s lednem (92,8 procenta) a únorem (92,6 procenta) tak zůstala na stejné úrovni. V regionální dopravě jezdí mnohem více vlaků než v dálkové dopravě.

(mig)