Vyšetřovací komise pro druhou mnichovskou magistrálu S-Bahn se už měsíce snaží vnést světlo do stavební katastrofy. Krátce před posledním zasedáním 11. července už probublávají první bilance – ovšem s velmi rozdílnými názory, poznamenal německý dopravní web Bahnblogstelle. Zasedání vyšetřovací komise iniciovala opozice v zemském sněmu poté, co vyšlo najevo, že hlavní trať bude stát místo 3,8 miliardy eur nejméně 7,2 miliardy plus inflace a že zahájení provozu bude odloženo z roku 2028 až na rok 2037.
Před koncem vyšetřovací komise k hlavní trati S-Bahn v Mnichově vznášejí Zelení opět ostrou kritiku na zemskou vládu a premiéra Markuse Södera (CSU). „Zemská vláda katastrofu dlouho tajila, zamlčovala a zakrývala. Teprve po prohraných spolkových volbách nastala pro Södera příznivá doba, aby ji zveřejnil,“ řekl v pátek v Mnichově mluvčí parlamentní skupiny pro mobilitu Markus Büchler. Po celá léta podle něho nechávala zemská vláda „miliardový hrob“ dále budovat, aby vytvořila fait accompli.
Měsíce zkoumání spisu a výslechy svědků ve výboru podle Zelených prokázaly, že zemská vláda a bývalý spolkový ministr dopravy za CSU Andreas Scheuer tento gigantický infrastrukturní projekt v bavorské metropoli dostatečně nekontrolovali. V důsledku toho byla zemská vláda přímo odpovědná za explozi nákladů a zpoždění až do dokončení. Kritizovali také skutečnost, že navzdory nejasným vyhlídkám projektu se vůbec neprověřili všechny možné alternativy, jako například možnost nestavět tunel.
„Svobodný stát Bavorsko jako objednatel a největší investor projektu 2. magistrály musí garantovat jeho celkové financování. V důsledku toho by bylo úkolem zemské vlády, která zastupuje Svobodný stát, úzce doprovázet plánování a realizaci projektu,“ zdůraznil poslanec zemského sněmu za Zelené Martin Runge. Místo plnění tohoto úkolu se však zemská vláda podle něho věnovala především propagandě.
Taktika zdržování, utajování a zakrývání byla možná jen díky masivnímu „konglomerátu politiků CSU na zemské a spolkové úrovni“, kritizovali Zelení. Podle nich do této sítě patřili Söder, tehdejší ministryně dopravy Kerstin Schreyerová, šéf státního kancléřství Florian Herrmann, bývalý spolkový ministr dopravy Scheuer i tehdejší šéf drah a bývalý vrcholný politik CDU Ronald Pofalla.
V úterý 11. července bude jedenáct poslanců z různých parlamentních skupin na závěrečném zasedání bilancovat situaci. Zasedání vyšetřovací komise iniciovala opozice v zemském sněmu poté, co vyšlo najevo, že hlavní trať bude stát místo 3,8 miliardy eur nejméně 7,2 miliardy eur plus inflace a že zahájení provozu bude odloženo z roku 2028 až na rok 2037.
Zelení se obávají, že kvůli vysoké inflaci a zhoršujícímu se nedostatku kvalifikovaných pracovníků bude projekt stát nakonec „hodně přes deset miliard eur“. „CSU tak velmi pravděpodobně dala Bavorsku nejdražší velký projekt v Německu, který se vymkl z rukou,“ řekl Büchler.
Pro CSU naopak práce komise prokázala, že zemská vláda je „zcela zproštěna obvinění“, uvedl místopředseda komise Jürgen Baumgärtner. Hlavním viníkem obrovského zpoždění stavby a zvýšení nákladů byla podle něj společnost Deutsche Bahn. Předseda výboru Bernhard Pohl (ze strany Svobodní voliči, Freie Wähler) kritizoval skutečnost, že bilance byly sestavovány již před posledním zasedáním výboru: „Úcta ke kolegům a také k parlamentním procedurám velí, že by se to nemělo dělat předem, ale společně po skončení jednání výboru.”
Söder jakákoliv obvinění už dříve odmítl. Podle něj neexistovala žádná čísla
Bavorský premiér Söder (CSU) obvinění o tom, že zemský parlament a veřejnost informoval příliš pozdě o obrovských zpožděních a nárůstu nákladů na výstavbu druhé mnichovské magistrály S-Bahn, dlouhodobě odmítá. V roce 2020 se objevily „opakované náznaky“, že projekt za miliardu eur bude dražší a potrvá déle, řekl Söder před před třemi týdny ve výboru pro vyšetřování hlavní trasy bavorského zemského parlamentu. Společnost Deutsche Bahn však podle něho nepředložila žádná platná čísla. „Deutsche Bahn nedodala, nepředložila čísla. Obavy tu byly, ale čísla ne,“ řekl šéf CSU.
Söder pak dále dodal: „Svobodný stát neplánuje, Svobodný stát nestaví, Svobodný stát pouze platí. O tom rozhodují železnice.“ A bez čísel železnice prostě podle něho neexistoval žádný podklad pro rozhodování.
Bavorský kabinet totiž od září 2020 věděl o možném zvýšení nákladů z 3,8 na 5,2 miliardy eur a o výrazně pozdějším uvedení do provozu, a to v letech 2033/34 místo 2028. Čísla, která tehdy odborníci z železnice uvedli v interní technické diskusi, však byla krátce poté – samotnou železnicí – označena pouze za „podklad pro diskusi“. To bylo Söderovo zdůvodnění, proč nezveřejnil informace, připomněl dopravní web.
(mig)