Pátek, 20. května, 2022

Zeleně i po Česku. Vlaky rakouské ÖBB RCG u nás pojedou na stoprocentně obnovitelný trakční proud

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

S okamžitou platností budou nově všechny spoje TransFER realizované dopravcem ÖBB Rail Cargo Group (RCG) v České republice provozovány výhradně se zeleným trakčním proudem. Rakouská firma to oznámila v tiskové zprávě. Týká se to intermodálních spojů z Brna do Budapešti, z Mělníka do Hamburku či z Petrovic a Bohumína do rakouského Hohenau.

Zelený trakční proud je pro železniční provoz v Německu a České republice získáván z partnerských elektráren a čerpán z veřejné sítě. Původ elektřiny je potvrzen certifikáty nebo dokladem o původu. V Rakousku již ÖBB Infrastruktur provozuje osm vlastních vodních a jednu solární elektrárnu, které dohromady vyrábějí více než třetinu potřebné trakční energie.

Další země budou následovat

S využitím zeleného trakčního proudu nyní ÖBB RCG postupuje k udržitelné nákladní dopravě i v České republice a investuje do čistého původu trakčního proudu. V Rakousku všechny nákladní vlaky ÖBB RCG jezdí na elektřinu z obnovitelných zdrojů energie od léta 2018 a v Německu od začátku roku 2021. Po České republice mají v příštích letech následovat další země.

Česká republika je přitom pro rakouskou firmu velmi důležitá. Více než tři stovky zaměstnanců se zde se starají především o zákazníky z oblasti zemědělství a odpadového hospodářství, dřevařského průmyslu, chemie a stavebnictví. Kromě skladu s vlečkou v Praze-Malešicích provozuje skupina ÖBB Rail Cargo v České republice tři kontejnerové terminály na centrálních místech v Brně, Mělníku a Přerově. 

Z pražského skladu přepravuje skupina RCG zboží do nejdůležitějších přístavů v Evropě. Foto: ÖBB Rail Cargo

Bez ohledu na to, zda se jedná o manipulaci z vlaku na kamion nebo z vlaku do vlaku, je na terminálech k dispozici dostatek kontejnerových vysokozdvižných vozíků, kolejových systémů a kontejnerových kapacit.

Vítr, voda, slunce

Plně obnovitelnou energii rakouské ÖBB využívá i pro všechny své budovy, systémy a kontejnerové terminály v Rakousku. V Höfleinu nedávno společnost představila první trakční proudovou větrnou turbínu na světě, což z ní dělá průkopníka v oblasti generování udržitelného trakčního proudu z větru. 

Mimo to využívá k výrobě elektrické energie pro železniční infrastrukturu deset vodních elektráren a více než dvacet fotovoltaických systémů. Na pilotním projektu si dopravce 

vyzkoušel také použití prvního fotovoltaického systému na světě, který umístil na protihlukové stěně. Takto vyrobený trakční proud putuje přímo na železnici.

Tomáš Rovný

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter