INZERCE

Větrná turbína má výkon okolo tří megawattů a ročně dodá energii pro přibližně 1 800 jízd vlaků na trase z Vídně do Salcburku. Foto: Pixabay

Voda, slunce, vítr. ÖBB si na železnici dodává stoprocentně obnovitelný trakční proud

Trakční energie stejně jako všechny budovy, systémy i kontejnerové terminály zásobuje rakouské ÖBB plně obnovitelnou energií. Kvůli zvýšení vlastní výroby z obnovitelných zdrojů energie nyní staví ÖBB-Infrastruktur v Dolním Rakousku první trakční proudovou větrnou turbínu na světě v Höfleinu a je tak průkopníkem v oblasti generování udržitelného trakčního proudu z větru. Vyrobená energie míří přímo do železniční infrastruktury, energetické ztráty jsou tak nižší.

S deseti vodními elektrárnami a více než dvaceti fotovoltaickými systémy vyrábí ÖBB elektrickou energii pro železniční infrastrukturu, která je zároveň šetrná k životnímu prostředí. „Zelené“ zdroje teď nově posílí i 16,7Hz větrná turbína.

Omezení energetických ztrát

Přímé napájení na jedné straně do značné míry eliminuje potřebu nových elektrických vedení, na druhou stranu jsou vlaky zásobovány větrnou energií přímo, a tedy s velmi malými ztrátami.

Integrace elektřiny do trolejového vedení bude probíhat prostřednictvím nově vyvinuté spínací stanice v přepravitelném kontejnerovém provedení.

Dojde tak ke spojení dvou inovativních prvků v jednom projektu. Větrná turbína má výkon okolo tří megawattů a ročně dodá energii pro přibližně 1 800 jízd vlaků na trase z Vídně do Salcburku. Lopatka větrné turbíny měří zhruba dvě stě metrů. Průměr rotoru je 112 metrů. Celkové náklady na projekt se pohybují okolo šesti milionů eur.

První trakční větrná turbína

„Boj proti klimatické krizi je historickým úkolem naší doby. Zejména v odvětví mobility je zde velká příležitost, kterou musíme využít. ÖBB stojí po našem boku jako spolehlivý partner pro větší ochranu klimatu a výstavbou první trakční proudové větrné turbíny na světě významně přispívá ke klimatické neutralitě v roce 2040 a energetické autonomii v Rakousku. Díky tomu je cestování vlakem ještě ekologičtější,“ říká ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler.

Integrace elektřiny do trolejového vedení bude probíhat prostřednictvím nově vyvinuté spínací stanice v přepravitelném kontejnerovém provedení. Foto: ÖBB

ÖBB používá stoprocentně obnovitelnou trakční energii už od roku 2018. Každý den se tak snaží přispět k tomu, aby lidé mohli cestovat udržitelným a ekologickým způsobem.

 „Ať už jde o zelenou elektřinu ve vlacích, hybridní lokomotivy nebo elektrické autobusy v městském provozu či klimaticky neutrálními nádražími, z ochrany klimatu se v každé oblasti snažíme vytěžit maximum. S výstavbou první větrné turbíny na světě děláme skutečnou průkopnickou práci a znovu dokazujeme, že ochrana životního prostředí a šetrné využívání zdrojů je záležitostí, která je nám blízká,“ uvádí generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.

Solární panely v protihlukové stěně

Bez ohledu na to, zda jde o elektřinu pro vlaky, stanice nebo terminály, ÖBB jsou průkopníky ve výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů pro železniční systém. První trakční proudová solární elektrárna na světě východně od stanice Wilfleinsdorf v Dolním Rakousku byla uvedena do provozu už v roce 2015. 

Rakouský dopravce pilotně vyzkoušel i použití prvního fotovoltaického systému na světě, který umístil na protihlukové stěně. I zde bylo úkolem vyrobit trakční proud, který směřoval přímo na železnici. Pilotní projekt „Elektrárna na trakční proud Höflein“ tak představuje pro ÖBB další důležitý krok k rozšíření vlastní výroby čisté elektřiny.

Tomáš Rovný